Forbruget falder trods økonomisk optimisme: Her skal virksomhederne sætte ind
Selvom danskerne ser positivt på økonomien, stiger forbruget ikke. Det viser en ny forbrugeranalyse fra det internationale konsulenthus Boston Consulting Group.
Danskerne ser nemlig generelt mere lyst på landets økonomi, politik og sociale spørgsmål sammenlignet med andre europæiske lande. Den positive stemning skinner b.l.a. igennem på danskernes økonomiske stabilitet.
Men på trods af stor optimisme har det ikke ført til et øget forbrug. Tværtimod har danskerne skåret markant ned på udgifterne på tværs af alle produktkategorier – med undtagelse af dagligvarer og håndkøbsmedicin. Det skriver Boston Consulting Groups (BCG) i en pressemeddelelse i forbindelse med forbrugeranalysen, ”Denmark’s Spending Dilemma: Cheerful Minds, Tight Purses”.
I analysen har konsulenthuset undersøgt, forbrugernes holdninger til aktuelle forhold i fem europæiske lande og hvordan det påvirker indkøbsvaner og præferencer. Konsulenthuset kommer i analysen med tre nøgleområder, som det mener, at virksomhederne skal sætte ind på, for at fange kunderne. Læs dem nederst i artiklen i faktaboksen.
Danskerne dropper ikke-essentielle varer og bæredygtighed
Mens priserne er steget, er folks indkomst forblevet den samme. Som resultat har forbrugerne skåret gevaldigt i udgifterne, men i stedet for at skifte til billigere varer af lavere kvalitet, har de helt droppet køb af visse produkter.
- Danskerne er blandt de mest positive omkring den geopolitiske og økonomiske situation i landet sammenlignet med resten af Europa. Derfor er det overraskende, at folk holder så stramt på pungen. Men fremtiden virker mere uforudsigelig end tidligere, og mange forbrugere er derfor blevet mere forsigtige med deres økonomi, siger Andreas Malby, hovedforfatter på rapporten samt chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden, i meddelelsen.
De ’ikke-essentielle’ varer har taget det største slag. Sammenlignet med begyndelsen af 2024 faldt udgifterne til snacks med 21 pct., tøj med 11 pct., alkohol med 10 pct., drikkevarer med 10 pct. og legetøj og spil med 9 pct.
I analysen står det desuden klart, at mange danskere vægter bæredygtighed højt, men at de ikke er villige til at betale ekstra for de ”grønne” produkter. Mens kun én ud af fem danskere er villige til at betale mere for bæredygtighed, vægter flertallet købsfaktorer såsom tilbud, lave priser og praktikalitet højere.
Virksomhederne bør ifølge BCG sætte ind på disse tre områder for at styrke relationen til kunderne
Tilpas produktudvalg lokalt:
Danske forbrugere køber mindre, især ikke-essentielle varer, og deres præferencer varierer fra region til region. Over 60 pct. af danskerne foretrækker at handle i en fysisk butik fremfor online, hvis de blev tvunget til at vælge. For at imødekomme lokal efterspørgsel bør virksomheder tilpasse deres butiksudvalg til lokale behov og samtidig tilbyde et bredere udvalg online. Dette kan øge kundetilfredsheden og reducere overskydende lagerbeholdning.
Et eksempel er supermarkeder i landdistrikter, der sælger lokale specialiteter, mens bybutikker fokuserer på mere efterspurgte produkter fra større producenter.
Indfør dynamisk prissætning:
Danskerne bliver stadig mere prisfølsomme, og virksomheder kan drage fordel af dynamiske prissætningsstrategier for at tilpasse sig skiftende forbrugerpræferencer. En førende europæisk møbelforhandler har haft succes med at indføre dynamisk prissætning for at kunne tilbyde billigere varer og imødekomme forbrugernes behov. Ved at justere priserne i takt med lokale markedsforhold og råvarepriser formåede virksomheden at øge salget trods udfordringer i møbelindustrien.
Gør kampagner hyperpersonaliserede:
For at fastholde forbrugernes opmærksomhed i en tid med stigende prisfølsomhed og mindre interesse for traditionelle loyalitetsprogrammer, bør virksomheder personalisere deres kampagner. Ved brug af advanced analytics og AI kan virksomheder tilpasse tilbud, der matcher kundernes individuelle præferencer. Et godt eksempel er Nikes medlemsprogram, hvor kunder gennem appen får eksklusiv adgang til produkter og fordele. Samtidig indsamler Nike værdifulde data, som gør fremtidige kampagner endnu mere relevante og målrettede.
Kilde: Boston Consulting Group