Finn Juhl-producent om dyster forudsigelse for møbelklassikere: - Der er ikke en faldende interesse
Hans Henrik Sørensen er klar i mælet.
- Jeg tror på ingen måde, der er en faldende interesse for de danske møbelklassikere.
Han er medejer og stifter af Onecollection, som siden 2001 har haft rettighederne til alle Finn Juhls designmøbler.
Reaktion kommer efter en opsigtsvækkende forudsigelse fra erhvervskommentator Anders Heide Mortensen. Han har set på møbelproducenternes dårlige regnskaber i det forgangne år, hvor stort set alle har præsenteret et markant fald i indtjening.
Det får ham til at spekulere i, om møbelklassikernes tid er forbi, og om forbrugerne på mere permanent basis vil vende ryggen til de solide, men også dyre møbler.
Men det tror Hans Henrik Sørensen på ingen måde.
- Danske møbler er slet ikke kommet ordentligt ud i verden endnu. Vi mærker på de markeder, vi er i, at der er meget mere at komme efter, siger han til Wood Supply.
Usikkerhed i verden
Onecollection-medejeren mener, at der er nogle helt andre faktorer på spil end ændret forbrugeradfærd, når det kommer til det bratte fald i indtjening hos landets møbelproducenter og -forhandlere.
- Der er generelt en usikkerhed i verden i øjeblikket. Vi befinder os desuden på ryggen af en pandemi, som skabte en helt anden virkelighed for mange møbelproducenter. Der kom en ekstrem opmærksomhed for møbelklassikere. Det medførte et stort salg, og mange producenter har nok gearet sin forretning efter dét. Men som så meget andet her i livet; når tingene går op, går de også ned igen, siger Hans Henrik Sørensen.
Analysen er, at mange møbelproducenter har haft en for stor kapacitet i tiden efter covid-19.
Onecollection har selv oplevet et stort fald på bundlinjen. I 2023 kom møbelproducenten ud med et resultat på 3 mio. kr. Året før – i 2022 – var indtjeningen på 14 mio. kr.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 50,8 | 45,9 | 41,3 |
Resultat af primær drift | 6,7 | 21,9 | 20,2 |
Resultat før skat | 4,4 | 18,6 | 19,9 |
Årets resultat | 3,0 | 14,1 | 15,5 |
Balancestatus | 96,2 | 87,3 | 48,7 |
Egenkapital | 49,6 | 46,8 | 32,3 |
Antal ansatte | 78 | 38 | 34 |
Kilde: CVR |
Brat fald i indtjening
Erhvervskommentator Anders Heide Mortensen har i sin analyse set på Fritz Hansen, Gubi, BoConcept og Carl Hansen & Søn og sammenlignet deres 2023-resultat med tidligere indtjeninger.
Møbelfirmaerne gik 20 pct. tilbage i forhold til året før. De tjente 67 mio. kr. i 2023, mens de i 2021 – det gyldne coronaår – havde et samlet overskud på cirka en halv milliard kroner.
Den store nedgang får Anders Heide Mortensen til at spekulere i, om møbelklassikerne er ved at miste sin position som statusmarkør og investeringsobjekt.
Han sammenligner endda produkterne med tidligere tiders populære juleplatter og Bang & Olufsen-anlæg.
Producenter skal passe på
Hans Henrik Sørensen tror ikke på, at møbelklassikerne kommer til at lide den samme skæbne.
- Men vi skal passe på, at vi ikke begynder at devaluere værdien og udvander begrebet, siger han.
- Dansk møbeldesign er fuldstændig unikt, og der er en enorm interesse for det rundt omkring i verden. Det har måske været overeksponeret i et stykke tid, og der har været mange kampagner. Det kommer af, at man har haft en for stor kapacitet. Men vi oplever grundlæggende, at vi kan indtage nye markeder, og at der er et stort potentiale for Finn Juhls møbler.
Hvordan skal producenterne undgå at devaluere værdien af møbelklassikerne?
- Man skal sørge for, at møblerne er af højeste kvalitet. Det er et high-end-marked, vi henvender os til. Møblerne skal ikke blot være en ting, men en kultur, som forbrugerne køber ind på.
Handler det også om at undgå en discountspiral?
- Ja, helt klart. Udsalg og kampagner… det virker kun i kort tid. Det er som at tisse i bukserne.
Du kan læse Anders Heide Mortensens dystre forudsigelse i nedenstående artikel:
Møbelproducenter har det svært: Er det en krise eller permanent tilstand?