23948sdkhjf

Gigant får bøde på 200.000 kroner: - Sagen var oprindeligt principiel for os

Vildledende prismarkedsføring. 

Denne konkrete lovovertrædelse er centrum for en sag mellem sengetøjsgiganten Jysk og Forbrugerombudsmanden, der har sit afsæt i to sager - én fra 2017 og én fra 2021. 

Nu er der omsider faldet dom i sagen - og det har kastet en bøde på 200.000 kroner af sig til Jysk. 

Lovgrundlaget for den konkrete sag

  • Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
  • Når en virksomhed reklamerer for et tilbud og angiver før-/nupriser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet.
  • Den 28. maj 2022 trådte § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen i kraft. Prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a fastsætter, hvilken normalpris virksomhederne skal oplyse ved prisnedsættelser. Efter denne bestemmelse skal en virksomhed, der markedsfører en prisnedsættelse, oplyse den laveste pris, varen har kostet de seneste 30 dage (tidligere var reglen seks uger) forud for prisnedsættelsen. Dette gælder også, hvis en virksomhed bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse. Som eksempler på sådanne udtryk kan nævnes ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Men det er i udgangspunktet kun sket med Jysks gode vilje, at sagen nu har nået sin afslutning, fortæller kommunikationsdirektør Åse Andersson til Wood Supplys søstermedie RetailNews. 

- Sagen var oprindeligt principiel for os. Men nu er der gået syv år, og rammerne for prismarkedsføringer er blevet ændret siden. Sagen er blevet irrelevant, og det giver ikke længere mening at fortsætte. Derfor har vi valgt at vedtage bøden og komme videre, forklarer hun. 

Hun og Jysk-koncernen fastholder, at de "ikke mente, at de havde brudt de daværende regler". 

- Men de er lavet om, og derfor er sagen ikke længere relevant, tilføjer Åse Andersson. 

For forbrugerombudsmand Torben Jensen står det klart, at de danske forbrugere "på en hurtig og enkel måde" skal kunne se, "om der er tale om et godt tilbud eller ej". 

- Derfor er der kommet klarere regler om, at den normalpris, man sammenligner med, som udgangspunkt skal have været gældende i mindst 30 dage forud for tilbuddets start, udtaler han. 

Den sekscifrede bøde får Jysk-koncernen efter to politianmeldelser i henholdsvis 2019 og 2023 "for vildledning i to tilfælde", fremgår det af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden. 

De to politianmeldelser

  • I det ene tilfælde blev en dyne i fire perioder i november og december 2017 markedsført på www.jysk.dk på tilbud til 350 kroner og 300 kroner. I tilbuddet var dynen angivet med en normalpris på 599 kroner, men i dele af perioden havde dynen haft en lavere pris end 599 kr. Det var derfor vildledende at oplyse, at 599 kroner var normalprisen.
  • Det andet tilfælde vedrørte en seng, som var på tilbud til 14.000 kroner på www.jysk.dk i perioden 1.-31. marts 2021. På hjemmesiden stod en overstreget førpris på 27.999 kroner, selvom sengen i 38 af de 83 forudgående dage havde været til salg for 14.000 kroner. Tilbuddet var derfor vildledende og gav forbrugerne indtryk af, at der var tale om et særlig godt tilbud.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel bøder
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.44