23948sdkhjf

”Vi vil ikke fremstå fejlfri på de sociale medier”

Iværksættervirksomheden I’M:Board tilhører det mindretal af danske virksomheder, der bruger de sociale medier til andet end markedsføring og rekruttering af medarbejdere.
”Tryk på ”Synes godt om”-knappen og vær med i konkurrencen om … ”

De fleste brugere af Facebook kender nok til ovenstående formulering, som i fantasiløse variationer findes på de fleste virksomheders sider på det sociale medie.

Men sådan skal hverken Facebook eller de øvrige sociale medier bruges. Det mener Rasmus Arendt Nielsen, der i sommer åbnede virksomheden I’M:Board sammen med vennen Kasper Bugge Møller.

- Da vi oprettede gruppen for I’M:Board på Facebook, var det ikke for at bytte ’likes’ for stole i de der konkurrencer, som alle kender. For os handler Facebook om tovejskommunikation. Det handler ikke kun om, at vi skal melde en masse ting ud; brugerne skal også skrive til os. Og det er vildt fedt, når folk melder tilbage enten med billeder eller ved at skrive til os, fortæller Rasmus Arendt Nielsen til Wood Supply.

I’M:Board har ydermere planer om at lade kunderne selv designe dele til de møbler, som virksomheden sælger, og dermed tilhører virksomheden det mindretal på 18 procent, som inddrager kunder i produktudvikling via de sociale medier.

Tilgangen har vist sig at bære frugt, for selv om I’M:Board har brugt tæt på nul kroner hidtil på markedsføring, har Facebook-siden været medvirkende til, at Aalborg-virksomheden har fået henvendelser fra det meste af landet samt eksotiske steder i det store udland.

- Vi valgte at køre det stille og roligt, så vi er faktisk overraskede over, hvor hurtigt det er gået, siger Rasmus Arendt Nielsen om siden, der har 743 såkaldte ’Synes godt om-tilkendegivelser’, hvilket er på samme niveau med en stor virksomhed som Montana Møbler.

Til gengæld er der langt op til eksempelvis JYSK Danmark, som kan mønstre 42.142 Synes godt om-tilkendegivelser, hvilket blandt andet blev hjulpet på vej af en kampagne fra januar, hvor virksomheden ønskede at rekruttere 120 nye elever gennem det sociale medie.

At være en stor virksomhed er dog langt fra nogen garanti for succes på Facebook, og det har flere virksomheder oplevet de seneste par år. Ofte kan en enkelt, dårligt håndteret sag være med til at rejse brugerstorme af orkanstyrke på Facebook, hvormed flere måneders hårdt PR-arbejde er spild.

Rasmus Arendt Nielsen erkender risikoen, men mener alligevel, at tilstedeværelsen på Facebook er det hele værd.

- Vi vil være ærlige i vores kommunikation og sige, at vi ikke er fejlfri. Men der skal være tid til kommunikationen på et medie som Facebook, og derfor har vi også fra starten udpeget en medarbejder, der sidder med ansvaret, siger han.

Netop tiden til Facebook har kun fire af ti danske virksomheder med mindst ti ansatte, viser nye tal fra Danmarks Statistik, som for første gang har sat fokus på området.

74 procent af de aktive virksomheder bruger de sociale medier til markedsføring, mens 45 procent af virksomhederne bruger dem til at rekruttere nye medarbejdere.

Læs også: Kun fire ud af ti virksomheder bruger sociale medier

Kun 37 procent af virksomhederne bruger de sociale medier til at behandle kundereaktioner, mens det som nævnt er mindre end hver femte virksomhed, der inddrager kunderne i produktudvikling via de sociale medier.

Og det er en fejl, mener chefkonsulent i Dansk Erhverv, Janus Sandsgaard.

- Virksomhederne bruger i dag primært de sociale medier til markedsføring og rekruttering. Men kunderne vil i stigende grad forvente en dialog med virksomhederne på sociale medier i og med, at det interaktive ligger i de sociale mediers natur, siger han.

Har din virksomhed succes med at bruge de sociale medier til andet end markedsføring, så hører redaktionen gerne fra dig. Vi kan kontaktes på denne mail.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125