23948sdkhjf

Kun fire ud af ti virksomheder bruger sociale medier

Der er både markedsandele og kunderelationer at hente ved at bruge sociale medier, lyder det fra Dansk Erhverv, som opfordrer flere virksomheder til at udforske potentialet.
Danmarks Statistik har for første gang målt danske virksomheders brug af sociale medier. Tallene viser, at de største virksomheder bruger de sociale medier mere end de små. 40 procent har deciderede retningslinjer for brugen af sociale medier, og det er primært blandt de store virksomheder.

- Der er ingen tvivl om, at danske virksomheder kan hente både kunder og markedsandele gennem brug af sociale medier. De kan tilsvarende opbygge og fastholde værdifulde relationer ved tilstedeværelse på de sociale medier, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Janus Sandsgaard.

Primært til markedsføring og rekruttering
Tallene viser også, at 74 procent af virksomhederne bruger de sociale medier til markedsføring, mens 45 procent af virksomhederne bruger dem til at rekruttere nye medarbejdere.

Desuden bruger 37 procent af virksomhederne de sociale medier til at behandle kundereaktioner, og 18 procent inddrager kunder i produktudvikling via de sociale medier.

- Virksomhederne bruger i dag primært de sociale medier til markedsføring og rekruttering. Men kunderne vil i stigende grad forvente en dialog med virksomhederne på sociale medier i og med, at det interaktive ligger i de sociale mediers natur, siger Janus Sandsgaard.

Det kræver en strategi
Dansk Erhverv sætter løbende fokus på brug af sociale medier gennem forskellige medlemsaktiviteter. Dels ved at gøre opmærksom på værdien heraf og dels ved at oplyse om den gældende jura inden for området.

- Som virksomhed skal man selvfølgelig have en strategi for, hvad man vil med på de sociale medier. Man bør have en plan for, hvilke sociale medier der er relevante, og hvordan virksomheden vil arbejde med dem. Sidst men ikke mindst skal de virksomheder, der beslutter sig for at bruge sociale medier, sørge for at holde et vist aktivitetsniveau, så der er liv på sitet, siger Janus Sandsgaard.

Ved brug af sociale medier gælder markedsføringsloven på samme måde som ved markedsføring på nettet i øvrigt.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078