23948sdkhjf

Har rundet 340 butikker - alligevel dykker møbelkæde på både top og bund

Trods et toplinjedyk på 3,5 pct. er Boconcept-direktør Mikael Kruse Jensen godt tilfreds med tallene efter et 2022/23, der bød på stigende energipriser og fragtrater, høj inflation og rekordlav forbrugertillid.

Det oplyser den verdensomspændende møbelkæde i en pressemeddelelse om det netop offentliggjorte årsregnskab.

Her lyder det, at omsætningen i det forgangne regnskabsår to et dyk efter rekordåret 2021/22 og landede på 1.439 mio. kr., mens driftsindtjeningen (ebitda) lød på 238 mio. kr. mod 275 mio. året forinden.

– Jeg er tilfreds med resultatet, der - med den næsthøjeste omsætning i virksomhedens historie - følger op på sidste års rekordregnskab, lyder det fra Mikael Kruse Jensen

Selv fremhæver Boconcept, at en kombination af prisstigninger på udvalgte varer, en reduktion i vareomkostninger fra leverandørerne samt en optimering af forsyningskæderne har været med til at løfte avancen, der de foregående år har været under pres. Samtidig viser regnskabet dog, at de finansielle udgifter er vokset fra 23,2 mio. kr. i 2021/22 til 54,6 mio. ikke mindst grundet renteposten, der er mere end fordoblet til 47,8 mio. kr.

Før skat lander resultatet på 100 mio. kr. mod 122,8 mio. i 2021/22.

Global skalerbarhed

Dykker man ned i tallene, viser det sig, at Boconcept fortsat har langt hovedparten af sin forretning i EMEA-regionen, hvor lidt mere end 800 af omsætningsmillionerne blev hentet, mens det amerikanske marked tegnede sig for et samlet salg på 178 mio. kr., og Asien og Stillehavsregionen bidrog med 455,6 mio. kr. Samtidig er salget stort set fastholdt på sidstnævnte markeder, mens det dykkede 2,9 pct i Europa, Afrika og Mellemøsten og 5,2 pct. på det amerikanske marked.

I pressemeddelelsen fremhæver Boconcept da også Indien som et fortsat vigtigt marked, der alene oplevede en vækst på 35 pct., ligesom to nye butikker i årets løb blev åbnet i landet.

BoConcept Holding A/S
Regnskabsår 2022/23 2021/22 2020/21
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 1.438,81 1.490,28 1.211,18
Resultat af primær drift (EBIT) 148,71 190,59 172,47
Resultat før skat 100,12 174,91 149,19
Årets resultat 66,14 122,798 108,860
Balancestatus 2.023,91 2.024,24 2.180,61
Egenkapital 610,34 550,10 1173,27
Gns. antal ansatte 450 452 473
Kilde: CVR

Alt i alt voksede butiksnettet med 14 nye butikker på verdensplan, og dermed tæller kæden nu mere end 340 butikker fordelt på 67 markeder og seks kontinenter. Og Mikael Kruse Jensen melder klar til at åbne flere.

– Vi står bedre rustet end nogensinde før til at fortsætte vores ambitiøse plan i 2023/24 og fremover. Vi har bevist, at vores koncept virker, at vores forretningsmodel er agil, og at vi har global skalerbarhed, hvilket gør os til en endnu mere attraktiv partner for nuværende og fremtidige franchisetagere, udtaler Boconcept-direktøren.

Til Børsen fortæller han, at ønsket stadig er 50 butiksåbninger om året, men at den lave forbrugertillid og manglende købelyst ikke forventes at vende lige med det første.

– Jeg tror, vi skal regne med, at det ikke bare lige vender i det kommende år. Vi er fortrøstningsfulde, men det er svært for tiden at spå om, hvad der sker. Der er jeg glad for, at vi har en global model og er til stede i 67 lande. For når det går ned nogle steder, går det op andre steder, siger Mikael Kruse Jensen.

I årsrapporten understreges det da også, at udsynet fortsat er præget af usikkerhed, og i indeværende regnskabsår forventes en encifret omsætningsvækst, mens der på ebitda-resultatet omvendt forventes en encifret nedgang.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113