100.000 kötbullar og en global tredjeplads: Sådan er første uge i nyt Ikea forløbet
Med knapt 70.000 besøgende på de første syv åbningsdage er Ikeas nye cityvarehus ved københavnske Dybbølsbro blevet taget vel imod.
I en pressemeddelelse oplyser den svenske saml-selv-gigant, at selve åbningsdagen bød på 19.000 gæster, og i den følgende uge er der blevet fortæret en hel del kødboller, mens populære poser topper listen over de mest solgte produkter.
Det var efter mange års tilløb og flere udskydelser, Ikea 16. august slog dørene op til det nye varehus, og ifølge varehuschef John Kristian Sørensen har modtagelsen været overvældende.
– Vi er glade, stolte og overvældede over, hvor mange københavnere der har besøgt os den første uge. Alene på åbningsdagen fik vi besøg af ca. 2000 flere besøgende, end vi havde regnet med, og vi havde endda allerede sat os et meget ambitiøst besøgsmål, siger John Kristian Sørensen.
Efter den første uge har knap hver 10. kunde bestilt deres varer online. Ifølge varehuschefen er det helt forventeligt, for butikken har modsat kædens øvrige butikker ikke noget tag-selv-lager.
– I stedet har vi gjort det nemt at bestille alle varer online med lige netop den leveringsløsning, som passer den enkelte. På den måde bliver det nemt og bekvemt at handle hos os – særligt for de mange københavnere uden bil. Det afspejler sig i tallene for onlinesalg, som vi havde forventet, siger John Kristian Sørensen.
Populære poser og 100.000 kødboller
Mens de københavnske citykunder må undvære tag-selv-lageret, har de til gengæld fået en taghave, der ligesom den velkendte bistro har været lidt af et trækplaster i den første åbningsuge.
Over 25.000 kunder lagde vejen forbi restauranten, bistroen, det svenske madmarked eller caféen, og der blev langet mere end 100.000 kødboller, over 12.000 planteboller og over 7.000 grøntsagsboller over disken. Dermed er ca. hver femte bolle vegetarisk. Desuden blev der serveret 3.000 kopper kaffe, og omkring halvdelen af alle solgte pølser i bistroen var vegetariske. Det får Ikea København til at stryge ind på en top 3-placering i verden over bedst sælgende Ikea-varehuse af de vegetariske veggie dogs.
– Vores ambition er, at cityvarehuset bliver et mødested i byen og kan tilbyde et velsmagende, prisvenligt alternativ til den øvrige madscene i København. Så uanset om man kommer for at hente inspiration til hjemmet, spise et måltid eller drikke en kop kaffe på taget i grønne omgivelser, er man velkommen, siger John Kristian Sørensen.
Blandt de handlende var det især praktiske produkter til madopbevaringer, der var i høj kurs. På en top tre finder man Ikea 365+ serien, der blandt andet består af opbevaringsbokse til mad samt Istad-posen med genluk og den klassiske blå Frakta-indkøbspose.