23948sdkhjf

Innovation skal vende minus til plus hos Flexa

Den danske producent af børnemøbler markerer sig særdeles offensivt i disse måneder, hvor et nyt butikskoncept og et væld af produkter har set dagens lys.
Flexa har gennem de sidste 12 måneder bragt flere end 50 nye produkter på markedet, skabt en ny visuel identitet samt et nyt butikskoncept til virksomhedens 140 internationale detailbutikker.

Initiativerne er led i en strategi, der skal styrke Flexas forretningsplatform og skabe grundlag for en væsentligt forbedret omsætning og indtjening fremover.

- Vi er overbeviste om, at innovation er en meget vigtig komponent i Flexa’s vækst-strategi, siger CEO Carsten Dan Madsen. Han peger blandt andet på, at det for nyligt lykkedes at vinde en red dot award for sin en nye babymøbelserie, som er udviklet i samarbejde med designeren Hans Sandgren.

Effektivisering har skabt forbedringer
2012-resultatet efter skat udgør -14,6 mio. kr. og betragtes som tilfredsstillende i lyset af, at der for 2012 ikke var forventet fremgang i indtjeningen. Omsætningen er faldet fra 294 til 268 mio. kr.; primært som følge af lavere private label-salg.

Carsten Dan Madsen fremhæver, at Flexa, på trods underskuddet, har skabt forbedringer på flere områder i 2012. I årets løb er der således gennemført en række effektiviseringsinitiativer på koncernens lokationer i Danmark, Estland og Kina.

Det har medført, at bruttoavancen er steget, og at pengebindingen i varelagre reduceret med 25 procent. Optimeringerne har endvidere været medvirkende til, at tilbagegangen på bundlinjen er begrænset med 2 mio. kr., selvom omsætningen er faldet med 26 mio. kr., og at væsentlige omkostninger er afholdt til optimeringer, produktudvikling og nyt butikskoncept.

Udrulning i fuld gang
Flexas nye butikskoncept skal anvendes i 140 Flexa franchisebutikker i Asien og Europa. Hertil kommer et fornyet studio-koncept, som udrulles til flere end 600 salgssteder i førende detailkæder i Europa.

På det danske marked er det første nye Flexa Studio koncept lanceret hos Idemøbler i Fredericia samt i alle Ilva-butikker.

- Det nye butikskoncept er, med sin skandinaviske stil, med til at give Flexa en unik og attraktiv profil i vores store markeder blandt andet i Asien, hvor vi i dag har mere end 100 Flexa Shops, siger Carsten Dan Madsen.

Gennem et nyt samarbejde med Sydkoreas førende stormagasin ”Lotte”, er to nye Flexa Studios åbnet i slutningen af marts, og direktøren forventer, at mere end 40 Flexa Shops i Asien ombygges eller etableres med det nye koncept i 2013.

I disse dage lancerer Flexa et nyt, stort tekstilprogram via detailbutikker i Europa og Asien. Dele af programmet er udviklet i samarbejde den franske designer Veronique Petit.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11