23948sdkhjf

Ung møbelvirksomhed runder milepæl men vil vokse med måde: – Jeg vil have en god forretning og et godt liv

På seks år har Line Olesen formået at skabe en virksomhed i, hvad hun selv betegner som ”ganske pæn vækst”. 

Nyeste årsregnskab fra Make Nordic afslører, at driftsresultatet i fjor for første gang blev sekscifret, og siden 2017 er møbelvirksomheden vokset fra et enkelt, delt showroom på hovedstadens Holmen til i dag at tælle tre showrooms og 17 ansatte i henholdsvis København, Århus og Esbjerg, hvor Line Olesen og hovedkontoret befinder sig.

– Jeg tror, vores fordel er, at vi holder fast i konceptet om arkitekttegnede møbler i certificerede materialer, som vi forhandler direkte til slutbrugeren via vores webshop, vurderer Line Olesen, der forud for stiftelsen ikke havde beskæftiget sig med møbelbranchen men derimod onlinemarketing.

Branchekendskab er der dog masser af i kredsen bag Make Nordic, som stifteren ejer sammen med samlever og grundlægger af Kvist Industries, Michael Kvist, men det er Line Olesen, der svinger taktstokken og har slået stregerne til den spirende vestjyske succes. Og der har været fart på de seneste år.

– I 2021 steg omsætningen med 300 procent, og det var jo i en tid, hvor hele branchen havde det rigtig godt. Sidste år voksede vi 35 procent, og vi ligger stadigvæk rigtig lunt, mens vi oplever, at mange i branchen for tiden har det svært, fortæller Make Nordic-stifteren.

Facetime og byggepladser

Make Nordic får sine møbler produceret hos en række underleverandører i Danmark og Baltikum, og for Line Olesen har det fra første færd været afgørende at tænke i de grønnest mulige løsninger.

– Derfor arbejder vi meget med certificeringer, og vi vil ikke producere uden for EU, for det skal kunne forsvares i forhold til transporten også, forklarer hun.

Sortimentet er en god blanding af gammelkendte navne som Poul M. Volther og Piet Hein og nyere designere som finske studio Tolvanen og nordjyske Esben Pilgaard Jørgensen, hvilket for Line Olesen er en pointe i sig selv.

Make Nordic ApS
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 4,90 3,26
Resultat af primær drift 1,06 0,81
Resultat før skat 0,86 0,76
Årets resultat 0,66 0,59
Balancestatus 6,80 3,81
Egenkapital 1,72 1,06
Gns. antal ansatte 9 6
Kilde: CVR

– Det er vigtigt med den blanding. Der er mange andre, der primært satser på de gamle klassikere, men jeg kan godt lide, at man mixer det gamle med det nye, og for kunderne giver det mening at se den kombination, så de også kan tænke tingene ind blandt deres egne gamle arvestykker for eksempel.

En god del af tiden hos Make Nordic går nemlig ikke bare med at sælge møbler men med at hjælpe kunderne på vej i indretningsprocessen.

– Vi arbejder rigtig meget med at indfri indretningsdrømme, og mange spørger, om vi ikke lige kan se, hvordan de bor, så vi kan rådgive i forhold til valg af tekstiler og opbygning af vores modulære sofa – det gør vi gerne via facetime, og i vores showrooms har vi små byggepladser, hvor vi sammen med kunderne kan bygge en sofa eller et spisebord, så de får det, præcis som de vil, fortæller Line Olesen.

En god forretning og et godt liv

Den opskrift har altså indtil nu vist sig succesfuld, og for Make Nordic-stifteren rækker ambitionerne ud over de danske grænser.

– Vi sælger online til hele Europa, og vi er lige gået i luften med en norsk webshop, og ser også på muligheden for, om vi skal have etableret et showroom i Norge. Derudover har vi gode distributørsamarbejder i Japan, Australien, England og USA – på markederne uden for EU kan vi ikke køre samme model med onlinesalg direkte til kunderne, så der er vi nødt til at arbejde med distributører og altså en lidt anden model, fortæller Line Olesen.

Der er altså stadig rig mulighed for fortsat vækst, og når hun ser sig omkring i et møbelmarked, der i tiden lider under inflationsbetinget tilbageholdenhed, glæder Make Nordic-stifteren sig over, at der stadig er god fart i det unge foretagende.

– Vi ligger markant højere end sidste år, men vi kan også mærke, at det er blevet sværere – vi ligger ikke der, hvor vi gerne ville i forhold til vores egen vækstambition, men langt bedre end hvad vi kunne frygte, når vi kigger rundt i branchen, siger Line Olesen, der nødigt vil være for præcis, når det kommer til 2023-forventningerne.

– Vi håber, at væksten rammer samme niveau som sidste år, lyder det blot.

Og selvom Line Olesen gerne drømmer stort og lægger, hvad hun betegner som ambitiøse vækstplaner, er kroner og øre ikke den eneste parameter, hun måler sin og sit foretagendes succes på.

– Jeg har ikke nogen fast ledestjerne om, at vi skal omsætte for en milliard på et bestemt tidspunkt. Vi skal blive ved med at have en forretning, hvor vi kan se os selv i øjnene, hvor vi har en fornuftig økonomi og laver det, vi synes er sjovt. Jeg vil gerne have en god forretning og et godt liv, og der skal være balance imellem de ting, mens vi fortsætter med at levere produkter, vores kunder synes er lækre – det er meget vigtigere end at skalere gigantisk, slår hun fast.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094