23948sdkhjf

Køkkentrio i svensk ekspansion med et års forsinkelse

Egentlig var trioen bag Handcrafted Interior allerede inden coronapandemien kommet til en konklusion. Skulle væksten i den nu ni år gamle køkkenvirksomhed fortsætte, måtte holdet kigge ud over de danske grænser og indtage nyt land, og planen var derfor at sætte yderligere ind i det svenske, hvor virksomheden i godt tre år har haft et enkelt showroom i Malmø.

– Vi følte, vi var nået til et sted, hvor vi ikke kunne drive vækst i samme tempo ud af det danske marked, men så eksploderede det jo fuldstændig, fortæller partner Daniel Døngart med henvisning til pandemitidens enorme efterspørgsel.

Derfor besluttede han og de to forretningspartnere at udskyde den forestående ekspansion for i stedet at koncentrere sig om det boomende hjemmemarked, men nu er planerne igen trukket frem fra skuffen, og underskriften er sat på et nyt showroom i Stockholm.

– Her rykker vi ind i et stort showroom på en af byens bedste adresser, fortæller Daniel Døngart, der dog ikke er klar til at sætte en endelig åbningsdato på.

– Når vi gør det, vil vi gøre det rigtigt. Vi kommer til at investere og bruge den fornødne tid på at få skabt et showroom, hvor folk går bagover, når de kommer ind – så kræver det to måneder mere end forventet, kommer vi ikke til at haste noget igennem, forklarer han.

Stort potentiale

At det lige netop er i Sverige, Handcrafted Interior starter sit udlandseventyr, er der ifølge Daniel Døngart flere gode grunde til.

– Vi valgte at starte i Malmø, fordi det er fysisk tæt på København, og vi her kunne få en bedre feeling for forskellene mellem det danske og det svenske marked, forklarer han.

Imidlertid er det langt fra forventningen, at de stockholmske kunder opfører sig på samme måde som dem i Malmø.

– Vi har helt sikkert fået nogle learnings, men jeg vil alligevel sige, at ligesom jyske kunder er anderledes end sjællandske, så er vi sikre på, det også gælder, når vi ser på Skåne overfor Stockholm, lyder det.

Selvom Malmø-butikken ifølge Daniel Døngart ”går fint og laver sorte tal”, er der ikke tale om en kæmpe forretning for køkkenvirksomheden, og han forventer, at potentialet i hovedstaden er væsentligt større.

– Der sammenligner vi mere med kundegrundlaget i København, og Stockholm er næsten dobbelt så stor, der er en rigtig høj gennemsnitlig indkomst, og så er det en by, der på mange måder minder om København med en masse gamle, smukke bygninger, som vores stil, der langt hen ad vejen er klassisk, passer perfekt ind i, forklarer han.

Det lange, seje træk

At kundegrundlaget synes solidt, er dog ikke ensbetydende med, at Daniel Døngart betragter det svenske indtog som en nem opgave. Tidligere på måneden rundede inflationen i landet 12 pct., mens den svenske krone fortsætter sin nedtur, og det er ikke den eneste udfordring, køkkenmanden kan få øje på.

– Der er også mange flere svenskere, der har variabel rente på deres ejendomslån, end vi ser det herhjemme, så vi ved godt, at markedet lige nu ser svært ud, lyder det.

Med den rigtige tilgang vurderer han imidlertid, at den svære markedssituation kan vendes til en fordel.

– I stedet for at søge ly går vi i offensiven, og vi rammer måske et tidspunkt, hvor nogle af vores konkurrenter er nødt til at være lidt mere passive på grund af det vigende marked – det vil vi udnytte, for vi er ekstremt langsigtede, og vi går ind for at være og blive i Sverige, hvor vi også tror på, at der på et tidspunkt kommer gode tider igen, forklarer Daniel Døngart.

Hos Handcrafted Interior melder man således klar til at kaste både penge og tid i det nye marked.

– Vi siger ikke, at det bliver nemt, men vi kommer til at investere de penge, det kræver, for at få det samme brand, vi har fået bygget op i Danmark, slår medejeren fast.

Når der er fod på Stockholm, er det planen, at der også skal en knappenål i Göteborg, men selvom Handcrafted Interior fortsat insistere på at være en vækstvirksomhed, er det ifølge Daniel Døngart ikke væksten, der skal være altoverskyggende ledestjerne.

– Ser man på den syv år gamle plan, vi lavede, så havde jeg troet, vi var på flere markeder nu, men det har vist sig, at vi kan drive mere forretning ud af de enkelte markeder, end vi dengang troede, siger han og fortsætter:

– Vi er fortsat en vækstvirksomhed, og vi vil også gøre det godt økonomisk, men drivkraften for os er at bygge godt håndværk og have det sjovt – står vi en dag med 10 showrooms og 1000 snedkere, så frygter vi, at det ikke længere er et værksted men en fabrik, og den dag, vi bare bliver et samlebånd, vil være samme dag som vores passion forsvinder.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11