23948sdkhjf

0905 LEDER: Underleverandører skal høre meget, før ørene falder af!

Artikel fra Træ og Industri September 2005

Underleverandører skal høre meget, før ørene falder af

Tekst: Branchedirektør Lasse Jensen, Træets Arbejdsgiverforening, Træ & Industri, september 2005.

Mange af de danske træ- og møbelvirksomheder, hvoraf en stor del er underleverandører, har sikkert tænkt sit, da de hørte, at Vestas i sin seneste halvårsmeddelelse gav deres underleverandører en del af skylden for det dårlige resultat. Jeg har hørt medlemmer af Træets Arbejdsgiverforening bedt sig fri for at blive omtalt eller karakteriseret som underleverandører, "for det er dem, man tryner - og jeg vil ikke trynes".

At underleverandører oplever, at de bliver trynet, er ikke noget nyt, men at Vestas leverandører bevidst skulle have nedprioriteret leverancerne eller ligefrem vendt ryggen til selskabet, er noget nyt (i hvert fald i medierne).

Uden at vide om det er tilfældet i Vestas sag, kan man forestille sig, at underleverandører er blevet presset så hårdt, at de er havnet i dilemmaet mellem at levere dårligere kvalitet til lavere pris eller at miste ordren.

Stephen Covey, der har skrevet bogen om de 7 gode vaner, anvender Æsops fabel om gåsen og guldæggene til at beskrive dét effektivitetsparadigme, de fleste mennesker forbryder sig imod. I fablen slår bonden i sin grådighed og i sin utålmodighed gåsen med guldæggene ihjel for at få alle guldæggene på en gang og ikke blot ét om dagen.

Hvis man fokuserer på guldæggene og negligerer gåsen, kan man komme til at stå uden det aktiv, der producerer æggene. Der skal være en balance mellem leverandører og deres underleverandørers interesser.

Det er en farlig periode vi er eller begiver os ind i. De store virksomheder skærer ned i antallet af underleverandører som aldrig før. Samtidig foregår mere og mere af virksomhedernes produktion uden for virksomheden, så den kan koncentrere sig om sine kerneforretninger. (I bilindustrien er egenproduktionen omkring 25%, og andelen er stadig nedadgående).

Det ændrede produktionsmønster betyder nye produktionsmetoder og ændrede arbejdsgange og sikkert også en øget involvering af andre personer med andre opfattelser af forretningsrelationer - og mulighederne for at begå fejl stiger markant.

Det er som regel ikke en enkelt ordre eller en enkel hændelse, der får samarbejdet til at knage eller briste. Det er ofte en lang række af hændelser.

Ud over at behandle sine kunder godt må underleverandørerne også tro på sig selv og sit produkt og være parat til at sige "nej", hvis det skulle komme til den situation.

Det er min opfattelse, at underleverandører i nogle tilfælde undervurderer deres forhandlingsposition. At der muligvis er større værdi i produktet end antaget, kan illustreres med følgende (sandfærdige) udtalelse: "Nu har jeg fået så mange "bank" for ikke at levere til tiden - og kunderne er der endnu - så, når vi kan levere til tiden, burde vi kunne sætte priserne op".

Man kan tilsyneladende få mere for sine varer, hvis man tror på sig selv!

Kilde: Leder af branchedirektør Lasse Jensen, Træets Arbejdsgiverforening, i Træ & Industri, september 2005.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079