23948sdkhjf

Strategien virker hos VTI

På tre år har VTI Vinderup Træindustri A/S udvidet fra ét produkt til tre, hvoraf de nye allerede udgør halvdelen af omsætningen. Det giver millioner på bundlinjen.
Forandringsstrategien fortsætter hos VTI Vinderup Træindustri, som på tre år nærmest har genopfundet sig selv.

Siden 2008 er virksomheden gået fra traditionel fremstilling af limtræ til højteknologisk produktion af specialtilpasset træ til både byggemarkeder, vinduesproducenter og møbelindustrien.

- Fra ingenting er vi på tre år blevet landets eneste, uafhængige leverandør af træ til vinduesproducenterne. Vores koncept er slået så godt igennem, at vi nu leverer fast til mange af de fremtrædende vinduesproducenter i Danmark. Men vi stopper ikke her. Målet i det næste års tid er udvikling af de eksisterende produkter og tilpasse organisationen, så den bliver bedre rustet til de fremtidige udfordringer, siger adm. direktør Bjarne Andersen.

Krisestrategi til 26 mio. kroner
De netop offentliggjorte regnskabstal viser et stort overskud og klar vækst. Resultatet på 5,4 mio. kroner efter skat er det bedste siden tiden før finanskrisen. Forklaringen er, ifølge Bjarne Andersen, en klar strategi og en stor portion mod.

- Jeg er glad for, at jeg har så visionær og modig en medarbejderstab, som tør være med til at udvikle og være offensive. I stedet for at spare, har VTI investeret 26 mio. kroner i nye maskiner til vinduestræ og satset på helt nye produkter og markeder, forklarer direktøren, der forventer fortsat vækst i det kommende regnskabsår.

- Med det nuværende setup har vi kapacitet til at hæve omsætningen med yderligere en tredjedel. Mod forventning ser det ud som om, at markedet for møbellimtræ er lidt på vej fremad igen på grund af stigende fragtrater og lønninger i Kina. Desuden har vi fået nye kunder i Baltikum, siger han.

Ansætter igen
Fra udelukkende at producere møbellimtræ i 2008, afsætter VTI nu halvdelen af sin produktion til vinduestræ og byggemarkeder.

Den første del af den ambitiøse strategi er dermed fulgt til punkt og prikke, og VTI er nu klar til næste fase. Den handler om at uvideredvikle de eksisterende produktgrupper, og at tilpasse organisationen, så den passer til de nye vilkår.

- Der er ingen tvivl om, at det har krævet en ekstraordinær indsats hos alle medarbejdere, at vi producerer helt nye produkter, af helt nye råvarer, til helt nye markeder – og at vi anvender helt nye kalkulationer og produktionsmetoder. Som limtræsproducent har vi været vant til at agere mere defensivt med produktion og efterfølgende salg. Vi skal kunne det samme stadigvæk, men som leverandør til vinduesbranchen og byggemarkederne skal vi nu også aflæse og forstå markederne og producere det, markederne efterspørger, fortæller Bjarne Andersen.

Der er således brug for nye kompetencer, mere viden, andre strategier og en øget forandringsvillighed. For at sikre dette går VTI om kort tid i gang med en organisationstilpasning, der skal gennemføres i løbet af 100 dage.

Som følge af væksten i de nye produktgrupper er VTI igen begyndt at ansætte folk, og virksomheden beskæftiger nu ca. 90 timelønnede medarbejdere og 20 funktionærer.

VTI's regnskabstal for perioden 2006/07 - 2010/11
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093