23948sdkhjf

Mater har fokus på udlandet

Et travlt forår venter forude for det københavnske møbelfirma, der har store ambitioner for eksporten.
Efter en indkøringsperiode ser Mater for alvor ud til at have fundet formlen på, hvordan man implementerer etik og bæredygtighed i sin forretning uden at tage toppen af produktivitet og profit.

Allerede i 2007 vandt Mater en Wallpaper-award for bedste debutbrand, og den megen omtale har resulteret i en stribe prominente ordrer i udlandet; herunder Hyatt Hotels og Googles hovedkvarter.

Mater har til dato afsat sine møbler i 25 lande, men de hidtidige referencer er først og fremmest kommet i hus på henvendelser. Nu tager virksomheden bolden over på egen banehalvdel. Med ansættelsen af Sara Agersborg som ny sales manager har man indledt opbygningen af et forhandlernetværk, og et skridt på vejen blev taget i sidste uge gennem deltagelse på Stockholm Furniture & Light Fair.

- Det at komme her til messen og have vores egen stand er klart med til at styrke vores brand. Vi er så småt ved at være på plads i Danmark, hvor vi er rigtigt flot repræsenteret. Nu er det eksporten, der er i fokus, og det er derfor, vi er her i Stockholm og skal videre til Milano. Så det er et travlt forår, et dejligt travlt forår, og det er helt fantastisk, sagde Sara Agersborg, da Wood Supply lagde vejen forbi Maters stand under Stockholm-messen.

Hellere 10 gode end 20 halvgode
For Sara Agersborg er det en luksus at komme ud og sælge produkter, som mange i forvejen har en eller anden grad af kendskab til. Mater har ikke svært ved at åbne døre, og derfor består en del af kunsten også i, at man ikke skal åbne dem alle:

- Det handler om at finde de rigtige samarbejdspartnere, for vi vil hellere have 10 gode end 20, der går halvt ind for det. Vi vælger at gå væk fra agenter nu, hvor jeg er kommet til, og så er det mig, der tager rundt og besøger potentielle forhandlere fra Nordeuropa og ned til Schweiz, forklarer hun.

Når der på et tidspunkt er skabt et mere fast fundament for salget i udlandet, er planen at ansætte flere folk til at viderebringe fortællingen om de bæredygtige designermøbler.

- Vi vil sikre os, at det rigtige budskab formidles 100 procent af folk, der brænder for designet på samme måde, som vi gør. Agenter kan være smadder gode døråbnere, men som sagt: Vi har ikke brug for 20 forhandlere, som går halvt ind for det. Vi vil hellere have 10, der satser helhjertet, og i forhold til den strategi tror vi, at det på længere sigt betaler sig bedre at satse på egne folk, vurderer Sara Agersborg.

Spændende udvikling forude
Det er først og fremmest Maters barstol, der er døråbner, fordi mange enten har set, hørt eller læst om den. Udfordringen består derfor i at kæde stolen sammen med Mater-navnet og samtidig vise, at Mater er andet og mere end et enkelt møbel:

- Der er rigtigt mange, der kender vores stol. Nu skal de også vide, at det er Mater, der står bag. Vi vil også gerne vise, at vi er mere end bare en barstol, siger Sara Agersborg. Hun bruger messen i Stockholm på at fortælle historien om, hvordan Mater har formået at kombinere eksklusive designprodukter til hjemmet med arbejdsmetoder, der understøtter miljø, lokale håndværkstraditioner og bæredygtig udvikling.

- Vi arbejder ud fra tre ord; design, craftsmanship og ethics. Det betyder rigtigt meget for Mater, det er vores dna, og det er en fortælling, som mange gerne vil høre, fortæller Sara Agersborg, der er overbevist om, at Mater bliver en stor eksportsucces de kommende år:

- Vi er vokset markant på henvendelser. Hvad kan der ikke ske, når vi nu selv går ud bearbejder markederne. Det bliver spændende at se, slutter hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078