Dårlige økonomiske konjunkturer betyder, at både offentlige institutioner og private virksomheder køber færre kontormøbler, og det kan aflæses i statistikkerne.
Dagbladet Børsen skriver således fredag, at danske kontormøbler har tabt 2 procent i produktionsværdi i første halvdel af 2012 sammenlignet med sidste år.
- Det dystre perspektiv er, at værdien af den danske kontormøbelproduktion er halveret i perioden 2007-2011 som følge af finanskrisen. Jeg forventer, at værdien af produktionen i bedste fald ender i et rundt nul i år i forhold til 2011, vurderer Keld Korsager, adm. direktør i Møbel + Interiør Brancheforeningen, over for Børsen.
Direktøren fortæller, at der i dag er 20 aktører på det danske kontormøbelmarked, og at ganske få kan matche markedets krav om lavere priser. Såvel nationalt som internationalt ser Keld Korsager en udvikling, der går mod stadigt færre virksomheder i kontormøbelbranchen. Blandt årsagerne er, at producenter og forhandlere går sammen som følge af den benhårde konkurrence.
I Danmark har vi i år set flere eksempler på dette; blandt andet i juni måned, hvor
Holmris samlede en række selskaberi en landsdækkende kæde og i august, hvor Dencon og Redoffice
indledte nyt strategisk partnerskab.
Fra 2010 til 2011 steg produktionen af kontormøbler med 1,2 pct. til 980 mio. kr.