23948sdkhjf

Femdobler bundlinjen på heldig timing: – Nu vil vi hellere bruge pengene på at efterfølge strategien

Ser man udelukkende på resultatet, kan man hurtigt foranlediges til at tro, at der er tale om et mindre mirakel i det midtjyske.

Her lykkedes Designa i fjor med at femdoble bundlinjen til hele 73,6 mio. kr., men ifølge adm. direktør Erik Høj er det ikke udtryk for, at de urolige markedsvinde er styret uden om Kjellerup, og en god del af fremgangen skyldes ikke salg af køkkener med derimod af de ejendomme, koncernen hidtil selv har ejet.

Den gengivelse, Erik Høj giver af det forgange år, stemmer således godt overens med det generelle billede af en branche, der i efteråret så forbrugsfesten stilne af efter to års pandemisk salgsamok.

– Vi gik ind i året med en record high ordreportefølje, og den første tid, før bomben faldt i februar, var helt fornuftig. Så kom der lige efter krigens start en rystelse i markedet, men efter fem-seks uger begyndte de danske kunder at vende tilbage, hvor de norske var lidt længere om det, fortæller Designa-direktøren, der fortsætter:

– Så begyndte nybyggeriet og de store projekter af dale, og her er vi heldigvis ikke så eksponerede, man da vi ramte september, og inflationen blev slået stort op på alle forsiderne, blev kundetrafikken i butikkerne på et lidt lavere niveau. Samtidig eksploderede råvarepriserne på grund af energikrisen, hvor vi ellers troede, at de skulle til at falde, og de stigninger nåede vi ikke at få sendt videre tids nok og heller ikke i det fulde omfang.

Et veltimet salg

Derfor erklærer Erik Høj sig heller ikke tilfreds med 2022-indtjeningen, som han for andet halvårs vedkommende betegner som “ikke prangende”.

– Men jeg er meget tilfreds med, at vi holdt fast i vores strategi og i den fortsatte udbygning – vi åbnede seks butikker i løbet af sidste år, fortæller han.

Samtidig glæder han sig over, at Designa har valgt at satse på den del af byggeriet, der ikke lader til at lide samme nød som de store projektbyggerier.

– Vi har de seneste år brugt rigtig meget tid på at bearbejde B2B og gøre vores hoser grønne, men vi satser på midtersegmentet – dem, der bygger 10 eller 20 rækkehuse, for eksempel, ligesom vi har mange renoveringer og mange boligforeninger. Og på den del er aktiviteten fortsat, så det er vi selvfølgelig rigtig glade for, siger Erik Høj.

Designa Kitchen Group A/S
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 144,9 92,2
Resultat af primær drift 77,0 22,3
Resultat før skat 74,5 19,3
Årets resultat 73,6 14,7
Balancestatus 141,3 190,8
Egenkapital 46,0 46,9
Antal ansatte 109 117
Kilde: CVR

Designa Kitchen Group opgiver ikke omsætning i årsrapporten, men direktøren oplyser, at året samlet set endte med en vækst på 15 pct. hentet på både prisstigninger og volumen. Boomet på bundlinjen kan altså især tilskrives salget af de ejendomme, koncernen selv har ejet, siden køkkenproducenten i 2016 blev genrejst i en rekonstruktion.

– Vi skal jo ikke være ejendomsbesiddere, men det var vigtigt, dengang vi overtog. Nu vil vi hellere bruge pengene på at efterfølge strategien, så har vi solgt fabrikken med en 20 års lejeaftale, så vi bliver her, og vi er glade for, at vi nåede det, siger Erik Høj med henvisning til den efterfølgende udvikling i samfundsøkonomien.

En udvikling, ingen havde forudset, da beslutningen om ejendomssalgene blev truffet i efteråret 2021.

– Vi vidste jo ikke, at bomberne kom, eller renterne efterfølgende steg – men timingen viste sig at være helt god, konkluderer Designa-direktøren.

Positivt bekymret

Af den friske årsrapport kan man læse, at ledelsen i det midtjyske indstiller sig på et 2023 med faldende salg på såvel forbruger- som erhvervsmarkedet. Men små to måneder inde i det nye regnskabsår, er Erik Høj mindre sikker.

– Vi står bedre på B2B, hvor vi allerede nu kan se på de kommende seks-otte måneders projekter, at vi får vækst i det segment, fortæller han.

– Privatkundemarkedet er meget mere plus og minus, men vi havde en god januar og start på februar, og vi sælger faktisk også stadig de dyrere køkkener. Samtidig får vi flere bookinger via vores digitale markedsføring, hvis vi sammenligner med sidste år, men vi ved jo ikke, hvad der kommer til at ske, lyder det videre fra direktøren, der betegner sig selv som “positivt bekymret”.

– Vi er da bekymrede for, hvad der sker, men vi er det med en positiv tilgang, slår han fast.

Og én ting er Erik Høj helt sikker på. Designa er på rette spor, og derfor er der heller ingen planer om at skrue ned for udbygningsambitionerne for kæden, der i dag tæller 24 danske og 15 norske forhandlere.

– Vi har tre nye butikker på vej i Norge, ligesom vi i halvandet år har været i gang med at udrulle samme B2B-strategi deroppe, som vi har gjort med succes i Danmark, og det begynder at give effekt i indeværende år, siger Erik Høj, der fortsat ser gode vækstmuligheder mod nord.

– Herhjemme er vi efterhånden godt dækket ind, og nogen har da spurgt, om andre markeder ikke kunne være noget for os, men det bliver ikke lige nu – vi har rigeligt at gøre i Norge, før vi skal videre, lyder det.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109