23948sdkhjf

Stouby Furniture har fundet formlen

Carsten Mortensen og Lars Hovgaard har genrejst den gamle møbelfabrik i Løsning. Wood Supply har mødt de to ejere til en snak om succesen.
Mere end 100 års dansk møbeltradition blev reddet på målstregen, da Carsten Mortensen og Lars Hovgaard i sommeren 2009 overtog aktiverne i møbelfabrikken Stouby, som kort forinden havde drejet nøglen om.

Ejerskiftet betød, at Stouby Møbler blev til Stouby Furniture A/S, men det er langt fra den eneste forandring, der er sket i Løsning, hvor den lokale møbelfabrik på tre år er blevet vendt til en overskudsforretning. Men hvad er årsagen til, at de nye ejere tilsyneladende har fundet den formel, som de gamle ikke kunne?

- Da vi startede, gennemførte vi en større produktsanering, hvor vi skiftede alle de møbler ud, der ikke passede ind i den fremtid, vi så for Stouby. Gennemgående har vi haft stort fokus på omkostningerne – det vi ikke kan tjene på, det beskæftiger vi os ikke med, fortæller direktør Carsten Mortensen og fortsætter:

- Dernæst har vi nogle meget dedikerede medarbejdere, som hver især har gjort en stor indsats for at vende udviklingen. Da Lars og jeg tog over, satte vi os ned og udpegede de medarbejdere, som vi syntes passede bedst ind i det nye team. Det er folk, der har en rigtig god viden, og de ved, hvad de snakker om. Vores største aktiv er ikke kun produkter og rettigheder – den viden, der er i virksomheden, er mindst lige så vigtig, fastslår han.

2,5 millioner til produktudvikling
Stouby-direktøren har en fortid hos værktøjsproducenten Unimerco og havde ingen erfaring fra møbelbranchen, da han for tre år siden valgte at investere i Stouby Furniture. Det havde medejer Lars Hovgaard til gengæld. Sammen etablerede de et setup, som indtil videre har givet overskud i virksomhedens to første regnskabsår – og sandsynligvis endnu ét i år tre.

- I og med at vi startede op på en frisk, fik vi alle muligheder for at tage et stykke blankt papir og bestemme os for, hvad vi ville, og hvad vi ikke ville. I bund og grund er der ikke noget svært videnskab i det her, men det har fungeret, konstaterer Carsten Mortensen om Stoubys nye konstruktion, hvor han selv ejer 90 procent af aktierne, mens Lars Hovgaard besidder de resterende 10 procent.

- Selvfølgelig har vi også taget nogle sats, indskyder Lars Hovgaard. - Men de sats, vi har taget, har været de rigtige. Vi har vel investeret 2,5 mio. kr. i nye produkter, og det er meget i disse tider. Men det har været det hele værd. Uden produktudvikling var vi ikke, hvor vi er i dag. Vi er stadig en lille spiller, men vi har ambitioner. Vi tror på det, vi gør, fastslår han.

Nye produkter har skabt vækst i Danmark
Udover den markante produktudvikling og -sanering har Stouby Furniture satset på investeringer i eksport; primært på nærmarkederne i lande som Sverige, Holland, Tyskland og England. Eksporten var den primære årsag til, at virksomheden løftede sin omsætning med 17 procent i seneste regnskabsår, men i år ser billedet anderledes ud.

- Vi har det seneste år oplevet en fornuftig vækst på det danske marked, så det er Danmark, der løfter os rent omsætningsmæssigt i år. Det bunder meget i, at vi har satset på nye produkter. Vi sælger stadig meget af det klassiske, men i dag kan man bare ikke sidde tilbagelænet uden at udvikle nyt – især ikke hvis man vil slå igennem internationalt, siger Carsten Mortensen.

Han fremhæver i den forbindelse ”Frost”-stolen, som kom på markedet for 1½ år siden:

- Dengang regnede vi med, at den ville blive solgt i stof med samme farve på sæde og ryg. 90 procent bliver solgt i to farver eller en kombination af stof og læder. Folk vil gerne føle, at de sætter deres eget præg på møblerne, og her har de mulighed for at sætte farverne sammen på mange måder. Det trækker enormt meget netop nu, og derfor betyder det alt, at vi har udvidet det klassiske Stouby-sortiment og satset på et mere moderne, langtidsholdbart design, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125