23948sdkhjf

Storspiller overtager designs fra konkursramt møbeltrio

Gennem datterselskabet Labofa har Holmris B8 overtaget rettighederne til produktion, distribution og salg af to produktserier fra det konkursramte Million Aps.

Der er tale om Mies-kollektionen samt Millions Anno Bar Stool, der for fremtiden vil være en del af Labofas Contemporary Collection, og ifølge Million-medstifter Jens Kajus er der tale om et stærkt match.

– Der har også været en håndfuld andre, der har vist interesse, men Holmris og Labofa var det bedste match, og det er landet et godt sted, siger han.

12 svære måneder

Konkursen hos Million, der blev stiftet i 2015, var kulminationen på et hårdt år, og Jens Kajus fortalte i november, hvordan især de voldsomme produktionsprisstigninger havde gjort tilværelsen svær for designvirksomheden, der alene beskæftigede de tre partnere bag.

– Vi har brugt de sidste 12 måneder på at se, om vi enten kunne blive en del af et større setup, eller vi kunne få en partner ind, der kunne være med til at finansiere den videre drift. Jeg har også arbejdet på en ny strategi, men den har også krævet noget finansiering, og det er bare ikke lykkedes os at finde, lød det dengang fra medstifteren.

Jens Kajus fortalte i samme ombæring, hvordan udviklingen under pandemien havde medført øget rift om produktionsfaciliteterne i Danmark og Sverige, hvor Million fik fremstillet sine produkter, og i den situation var det ingen fordel at være en af branchens mindre spillere.

– Der er mange, som har taget produktionen hjem til Skandinavien og Nordeuropa, og vi har kunnet mærke, at producenterne favoriserer de store, og at det nogle steder er blevet sværere for os at få plads, efter de er kommet ind, forklarede designeren.

En del af noget større

Selvom trioen endte med at måtte trække stikket på virksomheden, glæder han sig derfor nu over, at flere og han og medstifter Claus Jakobsens designs nu kan leve videre i et større regi.

– Vi har beholdt designrettighederne og lavet en klassisk royalty-aftale, så for os er det bedst med så stor en aktør som muligt, så produkterne kan komme ind et sted, hvor der virkelig kan blive skabt noget salg, forklarer han.

Jens Kajus peger endvidere på, at man fra Labofas side er interesseret i at udvikle kollektionen yderligere.

– Planen er, at der skal udvikles endnu flere produkter, og jeg glæder mig meget til samarbejdet – en del designs har vi allerede liggende klar, men har ikke haft økonomi til at udvikle, fortæller han.

Også når det kommer til de af Millions designs, Labofa ikke har overtaget, er der ifølge medstifteren en god chance for, at i hvert fald en del kommer til at leve videre i nye setups.

– Jeg har fortsat fokus på at finde et par andre brands, der kan være interesserede i at videreføre, det, der er tilbage, og der er vi fortrøstningsfulde. Nogle af produkterne har solgt rigtig godt i vores lille regi, og der kan ske meget mere i et større regi, vurderer Jens Kajus.

Små to måneder efter, han og partnerne indgav en egenbegæring om konkurs, er Jens Kajus således blevet bekræftet i, at de trods den økonomiske modvind har ramt noget rigtigt med den kollektion, de brugte år på at udvikle.

– Det er aldrig sjovt at se sit firma gå i graven, men det er opløftende, at der stadig er en masse mennesker, der synes, vi har lavet noget godt, som har gang på jord, fastslår han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062