23948sdkhjf

Vindueskæmpe vokser videre, men ikke alt er ved det gamle

Den svenske vindueskoncern Inwido fortsatte i årets tredje kvartal de gode takter og lykkedes med at føje mere end en fjerdedel til toplinjen. Nu melder direktøren dog om faldende ordreindgang.

Mens omsætningen i tredje kvartal landede på 2,4 mia. SEK. svarende til en vækst på 26 pct. sammenlignet med perioden i 2021, landede driftsresultatet (EBITA) på 297 mio. mod 275 mio. SEK. i 2021. Nogenlunde samme udvikling ses over årets første ni måneder, hvor toplinjen er vokset 25 pct. til 6,9 mia. kr., mens EBITA-resultatet er vokset fra 660 mio. til 768 mio. SEK.

Overstiger målsætning

– Som opsummering af tredje kvartal kan jeg konstatere, at Inwido har fortsat den positive udvikling i første halvår, konkluderer koncerndirektør Henrik Hjalmarsson i kvartalsrapporten.

Han glæder sig desuden over, at væksten hos Inwido, der på det danske marked står bag Bøjsø, KPK, Frovin, Outrup og Outline, med ”en vis margin” overstiger målsætningen, der på langt sigt lyder på en omsætning på 20 mia. SEK. i 2030, ligesom afkastet af driftskapitalen ligger over det budgetterede.

– I det hele taget føler jeg, at dette viser, at Inwido er stabil i en tid præget af et stadig mere usikkert ydre miljø, lyder det fra direktøren, der dog understreger, at også den svenske vindueskoncern har været ramt af de stigende priser på naturgas, der toppede i august og september.

– Marginen faldt derfor noget i perioden, hvilket også skyldtes en fortsat svagere tendens i e-handel, udtaler Henrik Hjalmarsson.

Sandsynligvis aldrig et bedre tidspunkt

Det er imidlertid ikke kun på onlineforretningen, Inwido-direktøren nu ser vinden løje af.

– Selvom billedet varierer inden for koncernen, ser vi nu for første gang i lang tid, at ordreindtaget falder noget, fortæller Henrik Hjalmarsson, der dog understreger, at koncernens enheder er vant til sæsonudsving og derfor også hurtige til at tilpasse driften de ændrede forhold.

Trods dykket i ordrebøgerne er man altså ved godt mod hos Inwido, hvor direktøren ikke alene glæder sig over, at fremgangen er fortsat efter rekordåret 2021, men også ser mulighed for at udnytte nogle af de faktorer, der for tiden betyder usikkerhed for de europæiske forbrugere.

– Den svenske Energistyrelse skriver i sin energisparekampagne, at 35 procent af varmen i et enfamiliehus går tabt gennem vinduer og døre. Med energipriser på rekordhøje niveauer har der derfor sandsynligvis aldrig været et bedre tidspunkt at investere i vores energieffektive produkter, lyder håbet fra Henrik Hjalmarsson.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095