23948sdkhjf

Tiende toplinjerekord i træk, men indtjeningen er under pres hos Sofacompany

Lars Larsen Group-ejede Sofacompany har torsdag afsløret nøgletallene for et 2021/22, der endnu engang endte med en toplinjerekord. Til gengæld har stigende priser på fragt og råvarer ædt af indtjeningen i virksomheden, der i fjor blev opkøbt af Jysk-familiens investeringsselskab.

– Vi er ganske tilfredse med resultatet, da det dækker over et udfordrende år fra start til slut, fastslår adm. direktør Henrik Andersen.

På toplinjen svarer årets omsætning på 768 mio. kr. til en fremgang på hele 52 pct. sammenlignet med 2020/21, men her er det værd at bemærke, at seneste omsætningsrekord grundet omlægning af regnskabsåret blev hentet på blot 8 måneder. På driftsresultatet (EBIT) er der imidlertid tilbagegang. Her lander årets resultat på 41 mio. kr. mod 54 mio. det foregående år.

– Regnskabsåret startede med en næsten fuld Covid-19 nedlukning af vores produktionsfaciliteter i Vietnam og da vi i januar endelig var tilbage til fuld produktionskapacitet, skulle vi kæmpe med store udfordringer inden for global containertransport – både på grund af begrænset kapacitet og væsentlige prisstigninger, forklarer direktøren.

Samtidig peger han på, at markedet henover 2022 i stigende grad blev ramt af inflation, energikrise og en forbrugertillid i frit fald. Det er således ingen stor overraskelse, at indtjeningen har taget et dyk, og fra sofaproducentens side understreges det, at udviklingen også er resultatet af et aktivt valg.

Åbner første lager i udlandet

Ifølge Sofacompany har virksomheden investeret i at fastholde konkurrencedygtige salgspriser, selvom omkostninger og udgifter til fragt og råvarer er vokset.

– Vores mission er at revolutionere møbelbranchen, ved at gøre smukt, dansk design i høj kvalitet tilgængeligt for alle og vi har et unikt koncept med styring af hele værdikæden, lige fra design, produktion til salg, hvorfor vi kan tilbyde vores produkter til faste fair priser, der typisk ligger 30-40 procent under priserne på tilsvarende kvalitet og design, fortæller Henrik Andersen.

Desuden har året budt på investeringer i den fysiske tilstedeværelse på de europæiske markeder.

– Som en del af planen om at gøre vores produkter tilgængelige for flest mulige, har vi i år åbnet nye showrooms i både Holland, Tyskland og Norge, således at vi nu er oppe på 23 showrooms i Europa og flere kommer til, fortæller Henrik Andersen, der kalder showrooms for et ”centralt omdrejningspunkt for Sofacompanys vækststrategi”.

Ud over de nye showrooms har Sofacompany netop åbnet virksomhedens andet lager, som er det første uden for Danmarks grænser. Lageret skal sikre en hurtig levering på markeder som Holland, Belgien, Tyskland, Schweiz og Østrig. Det er placeret på havnen i Gent i Belgien og tjener også som brohoved til det voksende marked i Frankrig og andre europæiske lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156