23948sdkhjf

Søstrene Grene tager drastisk tiltag efter rekordregnskab

Krigen i Ukraine og generelt stigende økonomisk usikkerhed i verden kaster en skygge over Søstrene Grenes nye årsregnskab

Detailkæden Søstrene Grene har lukket døren til coronakrisen med et brag af et regnskab. De netop offentliggjorte nøgletal viser en vækst i omsætningen på 39 pct. til 1,7 mia. kr. i det forskudte regnskabsår 2021/22.

- Vi har haft et historisk godt år. Først og fremmest har den fysiske butik haft et stærkt comeback efter corona. Vi startede regnskabsåret 1. maj 2021 på et godt tidspunkt efter den meget lange nedlukning på flere markeder. Der var en stor åbningshype, og vi oplevede i den grad, at kunderne kom tilbage. Der var heller ikke så mange, der rejste ud, hvilket gav os en historisk god sommer i 2021 – den bedste nogensinde faktisk, fortæller adm. direktør Mikkel Grene.

Han ejer sammen med sin bror, Cresten Grene, den næsten 50 år gamle butikskæde, som er til stede i 15 lande.

Stærk bund skal finansiere kunderettet tiltag

Resultatet før skat er desuden firedoblet fra 50 til over 200 mio. kr. i samme periode. 

Derfor er virksomheden også økonomisk postret til at gennemføre et omfattende tiltag i en tid, hvor bl.a. energipriser og inflation er på rekordniveauer for nyere tid.

Kæden har tænkt sig at sluge størstedelen af de prisstigninger, den får fra leverandørerne, som også er ramt af samme energipriser og inflation og følgelig er nødt til at sætte prisen op.

- Vi ønsker ikke at lade priserne stige lige så meget ud mod slutkunden, som priserne stiger for os hos vores leverandører. Derfor vil vi absorbere størstedelen af prisstigningerne frem for at sende dem direkte videre, siger Mikkel Grene og tilføjer:

- Det vil naturligvis påvirke vores margin negativt i indeværende regnskabsår og gøre vores overskud markant lavere i indeværende år, men med et så flot resultat har vi også råd til at give vores kunder en håndsrækning i en tid, hvor de er presset på økonomien.

Lavere forventninger til året

Selv om billige priser gerne skal fastholde kunder hos Søstrene Grene, er topchefen forberedt på, at indeværende regnskabsår bliver hårdt.

- Vi står i en stærk position hos Søstrene Grene med et godt resultat og en velgennemført digital transformation i rygsækken, der også giver os mulighed for at investere yderligere, og samtidig har vi et koncept, der normalt klarer sig godt i krisetider grundet vores lave prispunkter. Så jeg mener bestemt, at vi har gode muligheder på trods af de svære tider i verden omkring os, men vi er bevidste om, at det bliver et mere udfordrende år.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157