23948sdkhjf

Hun vil gøre møbelbranchen grønnere ved at sætte chip i møblerne

RFID-chip i møblerne og en app, som samler data fra møblerne om bl.a. materialer, oprindelse, afgasning og CO2-påvirkning, skal være med til at gøre møbelbranchen mere bæredygtig

Iværksætteren Merete Skov Pedersen fra Gentofte har en drøm: Hun vil gøre møbelindustrien mere bæredygtig. Derfor har hun grundlagt virksomheden MiCollect, hvor hun har udviklet en teknologi, der på langt sigt kan gøre møbelbranchen grønnere og mere bæredygtig.

Med hjælp fra EU-projektet Beyond Beta, der medfinansieres af REACT-EU-midler og drives af Danmarks 13 erhvervsklynger, seks erhvervshuse, Dansk Design Center og Accelerace, arbejder hun nu sammen med flere kendte aktører i branchen om MiCollects platform.

Platformens centrum er en RFID-chip (forkortelse for Radio Frekvens Identifikation - en fællesbetegnelse for teknologier, der anvender radiobølger til at identificere mennesker og objekter), som monteres i møblerne, og en app, som samler data fra møblerne, bl.a. om materialer, oprindelse, afgasning og CO2-påvirkning.

De mange data giver producenterne mulighed for at sætte en transparent deklaration på produkterne og gennem information og oplysning understøtte mere genanvendelse og længere levetid på møbler.

MiCollects system bruges allerede nu af møbelproducenten Wehlers, og Merete Skov Pedersen er også kommet ind i varmen hos den store møbelkoncern HOLMRIS B8.

Jeg lægger ikke skjul på, at vi har kæmpestore ambitioner med vores løsning. Vi vil skalere vores digitale platform med data fra de mest ambitiøse producenter og samarbejdspartnere inden for bæredygtighed og på tværs af branchen, så det er vigtigt med gode og stærke partnere, siger Merete Skov Pedersen.

Tænker stort fra starten

Siden Beyond Beta-forløbet har Merete Skov Pedersen haft travlt med at etablere samarbejder. Wehlers-møbelkoncernen var den første producent med en ambitiøs bæredygtighedsstrategi, som begyndte at montere RFID-chippen i sine møbler. I den store møbelkoncern HOLMRIS B8 er kreativ direktør Henrik Holmris glad for det spirende samarbejde med MiCollect:

- Udviklingen går i retning af, at materialer og møbler bliver genbrugt. Både vi producenter og kunderne taler om bæredygtighed, og udviklingen går hurtigt lige nu. Derfor er det spændende med data på produkterne, siger HOLMRIS B8-direktøren, som er særligt glad for Merete Skov Pedersens ambitionsniveau:

- Jeg kan godt lide, at det er tænkt stort fra starten, at systemet kommer hele branchen rundt. Det er skalérbart og kan blive stort, hvis det lykkes. Og så er der noget spændende ved den energi, MiCollect arbejder med, siger han.

De ord har Merete Skov Pedersen tænkt sig at leve op til:

- Om fem år håber jeg, at hele den ambitiøse danske og internationale møbelbranche har taget bæredygtighed til sig og er aktive brugere af MiCollect-platformen, og at vi er nået ud til andre brancher.

Beyond Beta

Samarbejdet mellem iværksætteren fra Nordsjælland og de store aktører er et direkte resultat af et forløb i Beyond Beta. Her var Merete Skov Pedersen i første halvår af 2022 med i et inkubatorforløb. Sideløbende har hun haft en plads i Lifestyle Lab Cph på Bredgade i København, som drives af Lifestyle & Design Cluster, der er Danmarks klynge for design- og livsstilsvirksomheder.

- I Beyond Beta har vi skabt en rugekasse for iværksættere, der har vist, at de har grundforudsætningerne for at være iværksættere. Hos os får de konkrete redskaber og praktisk hjælp. Vi finder deres barrierer, skaber netværk, hjælper med at finde deres marked, og vi skaffer kontakt til mulige investorer. Målet er at hjælpe startups til at skabe en grøn levedygtig forretning, siger Birgitte Markussen, projektleder for Beyond Beta i Lifestyle & Design Cluster.

Daglig leder Heidi Svane tilføjer, at Lifestyle Lab Cph fungerer som en platform, hvor cirkulære og tech startups i livsstilsbranchen kan accelerere deres idéer:

- Der er rigtig mange gode idéer og unikke produkter blandt iværksættere. Pointen er at understøtte levedygtige og innovative virksomheder, og her kan vi hjælpe dem med at skabe et netværk, så de fx kan finde deres kernekunder. Hvis man ikke kender branchen, risikerer man at banke på den forkerte dør. Vi kender branchen og kan hurtigt skabe en effekt – nogle gange i løbet af blot en måned.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125