23948sdkhjf

Upcyclede møbler er ikke bare en trend – det er også en forretning

I takt med, at den danske møbelindustri tager upcycling til sig, bliver upcyclingsprocessen mere og mere professionaliseret, lyder det fra snedkervirksomhed

Upcycling vinder frem i den danske møbelbranche. Trenden går ud på at genanvende og forfine eksisterende materialer, og udviklingen betyder, at arbejdet med de gamle materialer i stigende grad bliver professionaliseret.

Woodstyle er en af de danske snedkervirksomheder, der har succes med upcycling. De seneste år er omsætningen mangedoblet i Woodstyle efter omstilling i produktionen fra frisk træ til upcyclet træ.

- Vi mærker en tydelig ændring i danskernes mentalitet, hvad angår upcyclede møbler. Folk kommer mere og mere med på trenden, også selvom vores bedst sælgende møbel - et plankebord af upcyclet træ fra europæiske bygninger - koster op mod det dobbelte af et dansk klassiker-spisebord, siger Casper Jacobsen, direktør hos Woodstyle i en pressemeddelelse.

Ifølge direktøren har Paustian, der er en af landets største high end-møbelkæder, netop taget de upcyclede møbler fra Woodstyle ind i sortimentet.

Cirkulær økonomi og historiefortælling

Ifølge Betina Simonsen, der er direktør hos den nationale erhvervsklynge Lifestyle & Design Cluster, er upcycling blevet et parameter, som møbelvirksomheder i høj grad markedsfører sig på, og tendensen er i markant stigning.

– Upcycling har længe været i høj kurs via auktioner, DBA.dk og Lauritz.com. Det nye er, at upcycling bliver mere og mere integreret i danske møbelbrands. Det mærker vi blandt andet ved den store interesse for vores årlige event Circular Furniture Days, der sætter spot på cirkulære løsninger. Rekordmange møbelvirksomheder deltog i slutningen af 2021, og igen i år har ansøgningstallet været højt, siger Betina Simonsen.

Ifølge professor John Thøgersen, der forsker i forbrugeradfærd hos Aarhus Universitet, har upcyclingstrenden fået medvind af danskernes øgede interesse for såvel cirkulær økonomi som unikaobjekter til boligen. Begge faktorer har spillet ind på 49-årige Michael Glavinds valg af et upcyclet spisebord fra Woodstyle.

– Jeg har populære designklassikere i hjemmet, men Woodstyles plankeborde er fremstillet i træ fra historiske slotte og herregårde, og jeg betaler gerne prisen for et upcyclet kvalitetsmøbel med et grønt hensyn og et særligt narrativ. Denne kombination og samspillet mellem nyt og gammelt gør indretningen både rigtig og moderne, fortæller han.

Kundegruppen vokser

Upcyclede møbler tiltaler i dag særligt det voksne segment. Sådan lyder meldingen fra John Thøgersen:

– Cirkulær økonomi interesserer alle aldersgrupper, men mens unge er mere tilbøjelige til at købe billige fund fra en genbrugsbutik, vil voksne med en højere indkomst gerne betale prisen for et upcyclet møbel fra et møbelfirma.

Spørger man Betina Simonsen, vil det imidlertid ændre sig i de kommende år i takt med professionaliseringen af upcycling:

- Jo mere virksomhederne formår at signalere professionalisme og gennemsigtighed omkring upcyclingsprocessen, jo mere vil unge købe ind på præmissen og være villige til at betale en højere pris. Det handler for virksomhederne om at skabe en storytelling og tryghed hos forbrugerne ved at vise, at de får et produkt af god kvalitet, som er en investering værd.

Woodstyle vil nå ud til netop de unge ved at slå på de grønne hensyn, der er ved upcycling, fortæller Casper Jacobsen:

- Unge er utrolig miljøbevidste, og vi gør derfor meget ud af at fortælle, at de mindsker deres CO2-udslip ved at vælge vores møbler, fordi vi i produktionen helt undgår at fælle nye egetræer, som er naturens CO2-støvsugere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126