Direktør for køkkenkæmpe: Vi hopper fra en stor udfordring til den næste
Trods fortsatte forsyningsvanskeligheder er børsnoterede TCM Group lykkedes med at fastholde toplinjen gennem årets første kvartal. Til gengæld har prisstigningerne på råvarer gjort det sværere at tjene penge, og selvom køkkenkæmpen fastholder sine forventninger til året, regner adm. direktør Torben Paulin ikke med, at man kommer til at sejle i smult vande fra nu af.
Med en nettoomsætning på 281,4 mio. kr. lød omsætningsfremgangen i årets første kvartal på en enkelt beskeden promille sammenlignet med den første periode af 2021, men renser man tallene for tredjepartsprodukter, lyder den sammenlignelige vækst på kerneforretningen ifølge TCM Group på 7 pct. De stigende omkostninger har til gengæld ædt af indtjeningen, og resultatet af den primære drift tog et dyk fra 31,6 til 20,6 mio. kr.
Fortsat forstyrrede forsyningskæder
Ifølge Torben Paulin har kvartalets vækst først og fremmest været resultatet af stigende salgspriser.
– Efterspørgslen i kvartalet var solid, men vores evne til fuldt ud at imødekomme efterspørgslen blev begrænset af fortsatte forsyningsudfordringer. Et indskrænket flow af både råmaterialer og komponenter begrænsede vores samlede produktionskapacitet i kvartalet, forklarer direktøren.
Han oplyser, at udviklingen har været nogenlunde ens på tværs af de tre brands Svane Køkkenet, Tvis og Nettoline, der også har stået med de samme udfordringer kvartalet igennem.
– Det, der har haft størst indflydelse i kvartalet, har absolut været den ustabile forsyning af råvarer og komponenter, der har medført et loft over, hvor mange ordrer vi kunne optage, fortæller Torben Paulin, der således også vurderer, at TCM kunne have solgt flere køkkener i årets første tre måneder.
Og hvor han i den første del af kvartalet oplevede, at det var coronaens eftervirkninger der fortsat spøgte, blev udfordringen blot større med Ruslands invasion af Ukraine i slutningen af februar.
– Forsyningsmæssigt er vi ikke hårdt ramt af krigen, da vi primært sourcer i Danmark og Europa, men det betyder selvfølgelig yderligere prisstigninger på både råvarer, energi og transport, og det kommer selvfølgelig også til at ramme os, forklarer TCM-direktøren.
Sæsonudsving eller anden forklaring
Skønt det er Torben Paulins oplevelse, at de pandemirelaterede eftervirkninger så småt er ved at dampe af, forventer han således ikke, at den nærmeste fremtid bliver uden udfordringer.
– På en måde er vi hoppet fra en stor udfordring til den næste, fortæller direktøren.
Ikke desto mindre har TCM Group valgt at fastholde forventningerne til indeværende regnskabsår, der lyder på en organisk vækst i niveauet 4-11 pct., en toplinje i intervallet 1.150-1.225 mio. kr. samt et justeret driftsresultat (EBIT) på 140-170 mio. kr.
Og på fabrikkerne i Tvis mærker man for nuværende heller ikke, at efterspørgslen skulle være på retur som resultat af den voldsomme inflation.
– Det er jo altid i butikkerne, man mærker den slags først. De melder fortsat om høj aktivitet, mens der er mere stille på nye emner, men det er også meget typisk for sæsonen. Når solen kommer frem, kigger folk typisk mere på det udendørs end det indendørs, så det er fortsat for tidligt at vurdere, om det drejer sig om normale udsving eller en faldende efterspørgsel, fortæller Torben Paulin.
Skulle det vise sig at være sidstnævnte, understreger TCM i den dugfriske periodemeddelelse, at der er ”forberedt en række tiltag, som hurtigt kan iværksættes for at afbøde et fald i efterspørgslen, hvis det måtte blive nødvendigt”.
– Når ens forretningsmodel består af mange produktionsmedarbejdere, så er det klart, at hvis efterspørgslen falder, så skal vi bruge færre hænder, uddyber Torben Paulin, der dog understreger, at det ikke er tilfældet i skrivende stund.
– Vi har mandet op gennem det sidste år, og det prøver vi faktisk også lidt i øjeblikket, selvom det ikke er så let, som man kunne ønske sig. Der er virkelig rift om de dygtige medarbejdere for tiden, lyder det.