23948sdkhjf

Unødvendige storbrande

Manglende viden om brandvægge og deres funktion betyder, at der er risiko for meget store brande i danske virksomheder.
– Vi lavede i foråret 2005 en rundspørge til en række virksomheder, og den viste, at der er en manglende viden og en manglende opmærksomhed i danske virksomheder om vigtigheden af, at brandvægge og andre vægge er intakte, og at døre og porte skal kunne lukke ved brand. Derfor har vi sammen med en række samarbejdspartnere iværksat en kampagne, der skal øge opmærksomhe-den på problemet, fortæller teknisk chef i Forsikring & Pension Bo Balschmidt.

Nul huller
Det primære problem er ifølge Bo Balschmidt, at væggene perforeres efter håndværkerbesøg, når der f.eks. skal trækkes rør og kabler til informationsteknologi. Og i mange tilfælde lukkes hullerne ikke igen.

– Det kan virke som en banal ting, men der skal faktisk kun et meget lille hul til, for at ilden kan slippe ind i næste rum – eller ind i bygningens konstruktion, hvor den hurtigt når op i taget. Sker det, er væggen stort set værdiløs. Omvendt vil en intakt brandvæg være i stand til at forhindre en brand i at spre-de sig i op til halvanden time, og det giver brandvæsenet værdifuld ekstra tid til at få ilden under kontrol, så hele virksomheden ikke går til, forklarer Bo Balschmidt, der også nævner, at mange virksomheder slækker på overvågnin-gen af automatiske branddøre og -porte, der ofte blokeres med kiler, paller, snore eller andet, der forhindrer dem i at lukke, hvis branden skulle opstå.

Kontant erstatning ikke nok
I 2003 var de samlede erstatninger til brandskader i virksomheder 936 mio. kr., hvoraf over 70 pct. gik til erstatninger efter store millionbrande.

– Vi har lavet undersøgelser, der viser, at ved mange af de store million-brande ville brandskaderne have været halveret, hvis væggene og dørene havde fungeret efter hensigten, siger Bo Balschmidt, der mener, at også virksomhederne har gode incitamenter til at sikre, at væggene er intakte.

– Det er en katastrofe for en virksomhed, hvis driften rammes – f.eks. hvis både produktions- og lagerbygninger brænder ned. Selv om forsikringen dæk-ker, og virksomhedens bygninger efter en storbrand igen bliver så gode som ny, går der alligevel et stykke tid, før den er klar igen. Og er produktionen ramt, kan kunderne blive utålmodige og søge nye leverandører. Derfor har virksomhederne al mulig grund til at få undersøgt, om deres vægge og døre fungerer efter hensigten. Den dag, det brænder, er det for sent, fastslår Bo Balschmidt.

Kampagnen blev iværksat i 2005 i et samarbejde mellem Beredskabsstyrelsen, Dansk Bygningsinspektørforening, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og Forsikring & Pension.

Der er udarbejdet en del materiale, der gratis kan rekvireres på http://www.brandsikker.dk

Kilde: F&P - Forsikring & Pension.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078