23948sdkhjf

Iværksætterduo har fået storspiller med på holdet: De er jo åbenlyst interessante

I sommeren 2020 stod Carsten Meyer-Zeuthen på store scene hos Jysk Musikteater i Silkeborg i fuld gang med at samle de udemøbler, der skulle udgøre verdens første møde med hans og makkeren Thomas Møller Ørums nystiftede virksomhed Arko.

Mindre end to år senere har duoen nu solgt halvdelen af ejerskabet til en af træbranchens store spillere, og skønt det er hurtigere end forventet, er det helt i tråd med planerne.

– Vi startede med at få udviklet produktet og teste det af, men vi vidste godt, at vi skulle op i en helt anden skala på længere sigt. Planen var egentlig at invitere os selv på kaffe hos Frøslev, når vi havde fået mere volumen på, men så nåede de altså at kontakte os først, fortæller Thomas Møller Ørum.

Træbranchens svar på måltidskassen

Han er uddannet arkitekt og varetager den kreative rolle i den unge virksomhed, der i dag har fået navnet Frøslev Arko. Sønderjyske Frøslev, der leverer træ til landets byggecentre og trælaster, har nemlig overtaget 50 pct. af aktierne i selskabet, og ifølge Thomas Møller Ørum kunne man dårligt tænke sig et bedre match.

– De er jo åbenlyst interessante i forhold til træ og gør-det-selv-segmentet. Der er ingen tvivl om, at de har en kæmpe viden og stærke kompetencer inden for de ting, og så er de en stærk spiller i hele værdikæden, forklarer han.

Og Thomas Møller Ørum ved, hvad han taler om, for på mange måder har han og Arko allerede nydt godt af Frøslevs kompetencer. De udemøbler, Carsten Meyer-Zeuthen sidste sommer samlede på scenen i musikteatret, er nemlig ikke Arkos egentlig produkt men nærmere et produkt af produktet, så at sige.

Det, der allerede i første regnskabsår udløste et spinkelt overskud og som Frøslev kalder træbranchens svar på måltidskassen, er samlesæt med arbejdstegninger og skruer, der gør køberen i stand til selv at fremstille et arkitekttegnet havemøbel af standardtræ.

– Så i bund og grund har vi udviklet et produkt på baggrund af deres råvarer, og har brugt deres materialer helt fra starten. På den måde er det lidt som at slutte en ring, at vi nu er gået ind i det her partnerskab, supplerer Carsten Meyer-Zeuthen, der med en baggrund som håndværker og ingeniør bygger bro mellem udvikling og produktion.  

En kæmpe booster og en klar arbejdsfordeling

Familieejede Frøslev er især kendt som storleverandør af træ til byggeriet, men med en ny strategi har virksomheden øget sit fokus på forbrugeren. I september offentliggjorde trævirksomheden et nyt samarbejde med designvirksomheden Plio, og nu er det altså gør-det-selv segmentet, der er på sigtekornet.

Konkret betyder partnerskabet, at Frøslev kommer til at stå for salget af de såkaldte Arki Kits via virksomhedens forhandlere, og ifølge direktør Martin L. Petersen er det en konstellation, der også kommer tømmerhandlerne og byggecentrene til gode.

– Træet, der skal bruges, er ofte noget, vores kunder i forvejen har på hylderne, og derved kan det være det klassiske mersalg, siger han i en pressemeddelelse.

For Thomas Møller Ørum og Carsten Meyer-Zeuthen betyder det nye salgssetup en markant reduktion i antallet af døre, de selv må sparke ind.

– Der er ingen tvivl om, at vi kan springe nogle led over i forhold til at etablere flere relationer i markedet, og det er en kæmpe booster for at kunne vækste, fastslår direktøren.

Og det er ikke den eneste fordel, Thomas Møller Ørum ser i den nye arbejdsfordeling, hvor han og Frøslev Arko nu får lov at koncentrere sig om udviklingen af designuniverset.

– At vi nu kan ændre fokus fra marked til produktudvikling gør, at vi kan komme hurtigere på markedet med nye produkter og kategorier, så dels får vi et ekstra gear på go to market, men det kan vi også konvertere til et ekstra gear på udvikling og innovation, så vi kommer virkelig til at kunne sætte mere hastighed på, forklarer han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078