23948sdkhjf

54 brands får foden indenfor i historiske rammer: Der skal også ordrer i bøgerne

Ikke mindre end 54 brands rykker ind i Kongernes Lapidarium i Christian IV’s bryghus under næste uges 3daysofdesign. Bag det, der bliver festivalens største fællesudstilling, står den nye brancheplatform DDcated, og målet har især været at skabe plads til branchens mindre spillere.

 – Vi mener, at 3daysofdesign gør det rigtig godt, men der har manglet nogle hubs til de mindre aktører, der kan have svært ved at være med økonomisk på grund af de dyre kvadratmeter i indre by. For os var det derfor også vigtigt at lave en hub ”inden for murene”, fordi det er svært at trække folk til udkanten af København, når så så mange arrangementer foregår i centrum, fortæller Thomas Junker Wiberg, der sammen med Lene Junker Wiberg, indehaver af Fyrskibet, og strategi- og brandingeksperten Peter Mørk står bag DDcated.

Et møde på tværs af brancher

Blandt udstillerne finder man såvel etablerede virksomheder med mange år på bagen som nyudsprungne iværksættere, og mellem de historiske statuer vil gæsterne støde på både møbler, tekstiler, belysning, akustikløsninger og keramik.

 – Vi har kurateret i meget mild form, og det er et bevidst valg, vi ikke kun snakker møbler, fortæller Thomas Junker Wiberg og fortsætter:

 – Hele vores mission i DDcated er at arbejde i det her krydsfelt mellem arkitektur, design og møbler, for vi tror på, at det har en stor værdi at mødes på kryds og tværs og lade idéer blive til på tværs af de traditionelle brancheskel – det er i de små rum, de gode idéer tit opstår, og det vil vi rigtig gerne være med til at facilitere.

Programmet for de tre dage i lapidariet byder således også på talks fra utraditionelle oplægsholdere som Mazdas europæiske designdirektør Jo Stenuit og Noma-direktør Peter Kreiner.

 – Det virker måske underligt, men et sted som Noma har jo nogle meget stærke holdninger til kvalitet og håndværk, som ikke alene kommer til udtryk i maden men også i indretningen, så det er en type mennesker, der går op i det samme, og det tror vi er et rigtig godt udgangspunkt for at skabe nogle spændende og givtige møder, forklarer Thomas Junker Wiberg.

Der skal ordre i bogen

Og netop møder er noget af det, DDcated-bagmanden fremhæver, når han bliver spurgt, hvad de deltagende virksomheder skal tage med hjem fra eventen.

 – Netværket er supervigtigt, særligt det vi kan facilitere mellem de små og de lidt større eller store aktører. For mange af de små er det helt afgørende, at de får skabt en relation og et netværk til de større, der for manges vedkommende rigtig gerne vil hjælpe med at rådgive dem, og allerede inden udstillingen har vi allerede set, at der er kommet nogle samarbejder op at stå, fortæller Thomas Junker Wiberg begejstret.

Han håber dog også, at deltagelsen i fællesudstilling for de fleste vil give direkte udslag i ordrebøgerne.

 – Det kan nemt bare blive varm luft og flotte ord, men jeg synes, det er vigtigt, at der også kommer nogle ordrer med hjem. Derfor er vores opgave at synliggøre deltagerne og vi har virkelig forsøgt at skabe så meget magi i de her fantastiske omgivelser, at vi får trukket en masse folk ind, lyder det.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125