23948sdkhjf

Byggecenterkæde sætter strøm til distributionen

Stark gør nu levering af varer og byggematerialer fra byggecenterkædens fire nye Stark Shops i København fuldt elektrisk: De fire forretninger på Amager, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro har indgået et samarbejde med Danske Fragtmænd om at benytte elektriske lastbiler til distribution i det centrale København.

- I Stark vil vi være med til at forbedre klimaet og luftkvaliteten. Helt konkret gør vi distributionen til og fra vores Shops i København helt elektrisk: Om morgenen får vi leveret nye varer fra vores distributionscenter med en elektrisk lastbil, der så tager returpaller, plastic og pap med retur til genbrug. På den måde kører vi ikke bare uden emissioner, men sparer også en køretur med vores affald. Både for luftkvaliteten og trafiktrængslen her i København er det en win-win løsning, siger chef for Stark Shop Tom Lyngbo Nowicki.

Når kunderne skal have varer og byggematerialer leveret, sker det også så miljøvenligt som muligt: Enten ved hjælp af de samme elektriske lastbiler fra Danske Fragtmænd, eller – hvis der er tale om små og lette varer – med PostNords budcykler.

- Begge dele fungerer godt – vi kan have varer ude på byggepladserne i løbet af en times tid, helt uden emissioner og støj. Det sidste bliver stadig vigtigere, fordi især nogle af de store bygherrer kræver emissionsfrie og mindre støjende byggepladser. Derfor er det noget, som vores kunder begynder at efterspørge, fortæller Tom Lyngbo Nowicki.

Samarbejde med Danske Fragtmænd

Mens Stark på landsplan har branchens største flåde af traditionelle distributionslastbiler, samarbejder byggecenterkæden med Danske Fragtmænd om distribution i det centrale København.

- Vi har allerede et stærkt samarbejde med Stark og er glade for, at vi nu også skal levere varer til deres fire Shops beliggende i Københavns miljøzone. Med Starks grønne profil og Danske Fragtmænds fokus på grøn citylogistik, er det helt oplagt, at disse leveringer skal ske med vores nye el-lastbil, som både er støjsvag og CO2-neutral,”siger koncerntransportchef i Danske Fragtmænd Torsten Sibuhr.

Udover samarbejdet med Danske Fragtmænd i København er Stark i gang med at gøre sin egen lastbilflåde mindre belastende for miljøet: Tidligere i år gik Stark over til at bruge HVO-diesel i de lastbiler, der betjener det centrale København. HVO-diesel er en såkaldt 2. generations biodiesel, der fremstilles af bl.a. slagteriaffald og reducerer CO2-udslippet med op til 90 procent og partikeludledningen med en tredjedel.

Derudover har Stark bestilt branchens første elektriske lastbil med kran, der senere i år er klar til at bringe byggematerialer ud til byggepladser i det centrale København.

 Fakta: Elektrisk lastbil til city-distribution

  • Mitsubishi Fuso Canter RWD ECANTER
  • Total vægt 7,5 ton
  • Plads til 12 paller
  • Motor: 129 kW / Max ydelse = 390 Nm.
  • Batterier: 82,8 kWh Lithium-ion
  • Kører 100 km på en opladning
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093