23948sdkhjf

Startede med SMS’er fra sin kælder – nu har Birk en kæmpe i ryggen

– Det er en fantastisk dag. Fantastisk! 

Havde Birk Aagaard ikke været på vej til Aulum, da Wood Supply tirsdag middag fanger ham på telefonen, havde iværksætteren med al sandsynlighed stadig haft armene over hovedet.  

Og det er da heller ikke hverdagskost, at en virksomhed med 17 ansatte kan prale af at have fået Skandinaviens tredjestørste køkkenproducent med på holdet, som det netop er sket for Birk Aagaard og hans onlinebaserede køkkenparaply Celebert.

Med salget af 45 pct. af selskabet, der rummer de tre brands Billigskabe, Celebert og Just Wood, har han ikke alene sikret virksomheden ekstra muskler og en solid forsyningskæde, men også fået understreget, at han som lille spiller kommer med værdifulde kompetencer i en branche domineret af kæmper.  

– Celebert er jo en af de førende spillere inden for onlinesalget herhjemme. De har været i gang siden 2007, så de var pionere på feltet, og nok de mest erfarne i segmentet overhovedet, lød det tirsdag fra Torben Paulin, adm. direktør i børsnoterede TCM Group, der er den nye minoritetsejer af Birk Aagaards selskab.  

Mail og SMS’er fra kælderen 

Det var ellers langt fra alle, der kunne se fidusen, da Birk Aagaard i 2003 tog de første spæde skridt ad den digitale vej.  

Efter en kokkekarriere fik den i dag 45-årige iværksætter idéen om, at man kunne bruge SMS-mediet som annonceringskanal, men annoncørerne viste sig uvillige til at betale de 50 øre, en SMS dengang kostede.  

I stedet stiftede Birk Aagaard onlinebureauet Mail og SMS hjemme i sin kælder, og her arbejdede han med at skaffe besøgende til kundernes hjemmesider, indtil han en dag rendte ind i en snedker, der spurgte, om han ikke også kunne sælge køkkener. Ikke længe efter blev Celebert født, og selvom vejen dertil, kan synes tilfældig, har Birk Aagaard de seneste år været klar over, at han nok havde fat i den lange ende.  

– Jeg har da tænkt, at der på et eller andet tidspunkt måtte være nogle, der var interesserede, og der har også været flere bejlere gennem den seneste tid, fortæller Celebert-stifteren, der peger på, at motivationen bag salget først og fremmest er virksomhedens succes.  

– Grunden til at jeg sælger, er for at sikre leverancer. Jeg kan lige nu sælge mere, end jeg kan levere, forklarer Birk Aagaard, der stadig sidder på 55 pct. af selskabet, hvor han også beholder direktørkasketten. 

Sætter fart under eksportplanerne 

Celebert, der ikke opgiver omsætning i årsregnskabet, kom ud af 2020 med en bruttofortjeneste på 5,5 mio. kr. og et resultat før skat på 2,1 mio. Sidstnævnte svarer til lige knap en seksdobling af 2019-resultatet, og for Birk Aagaard er der ingen tvivl om, at væksteventyret først lige er begyndt.  

– Det er fuldstændig vildt, at jeg har fået TCM med, men nu bliver det endnu vildere, slår han fast og peger på, at det stadig er en meget lille del af køkkenhandlen, der foregår online.  

– Sammenligner vi med, hvad der sælges i butikkerne, er der stadig et meget stort marked at tage af, og ser vi i forretningsplanen står der også, at vi snart skal til udlandet, fortæller Birk Aagaard.  

Første stop på den rejse bliver de nordiske lande, hvor TCM allerede er til stede. 

– Det betyder, at vi har kunnet speede de planer op, og nu regner jeg med at vi går i gang engang hen over efteråret, lyder de umiddelbare fremtidsplaner. 

TCM har to hold ekstra hænder klar   

Hos TCM Group, der står bag Svane Køkkenet, Tvis, Nettoline og Kitchn, glæder adm. direktør Torben Paulin sig ikke mindst over alliancen med Birk Aagaard.  

Celebert-direktøren får også rolle af direktør i den nye konstellation, der kommer til at omfatte Kitchn-brandet, og Torben Paulin understreger, at iværksætteren bag har været af afgørende betydning for investeringen.  

– Hjernen bag det her er Birk, og derfor var det også vigtigt for os, at han bliver siddende for bordenden og fortsætter topmotiveret, så det giver god mening, at han har beholdt majoriteten, fortalte han tirsdag om baggrunden for at gå ind som minoritetsindehaver.  

Også TCM-direktøren tror på, at der venter stejle vækstkurver forude. Og selvom han medgiver, at man i øjeblikket kunne ønske sig et mere stabilt flow af råvarer ind på fabrikkerne i Tvis og Aulum, understreger han, at der er kapacitet til at følge med – også hvis det skulle gå rigtig stærkt. 

– Vi har noget ledig kapacitet, vi kan allokere. Fabrikken i Aulum, der skal levere til Celebert, kører på etholdsskift lige nu, så der er i hvert fald to hold at tage fat på, og så kan vi altid gå ind at kigge på flow og seriestørrelser, når der kommer noget mere scale på, forklarer Torben Paulin.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094