23948sdkhjf

Ung duo skal være skandinavisk spydspids for engelsk gulvgigant

To unge profiler åbnede for nyligt dørene til den engelske gulvvirksomhed Havwoods første danske showroom i Store Kongensgade i indre København. Herfra håber Amanda Schnack og Mikkel Snedgaard at kunne kapre private såvel som kontraktkunder med en opskrift, der trækker på erfaringer fra hele verden.

Og duoen gik helt lavpraktisk til værks, da de i efteråret lagde de første sten til det, de håber, bliver en bragende succes.

– Vi fandt simpelthen en liste over alle danske arkitekter, og så startede vi fra toppen og sendte mails og 3.500 kataloger ud til hele landet, fortæller Amanda Schnack, der har titel af Showroom Manager og en fortid hos Dinesen.

Hun peger på, at tilgangen er uvant i en dansk kontekst.

– Men det er meget brugt i England, og vi har fået rigtig god respons, forklarer hun.

Erfaringer fra hele verden

Og der er blevet hentet inspiration fra snart sagt hele verden, når Amanda Schnack og Mikkel Snedgaard har skullet planlægge det nye markedsindtog.

– Noget af det første, vi gjorde, var at se på erfaringerne fra Nordamerika, hvor de har haft en svær start, fortæller Mikkel Snedgaard, der er ansat i rollen som Sales Manager.

De amerikanske erfaringer gav blandt meget andet det danske team en idé om, hvor det er bedst at starte, når det kommer til de professionelle kunder. 

– Lad være med at starte med de største. De store er svære at komme ind hos, og de er vant til at blive kontaktet ofte, så start i stedet med de små, der ikke er så vant til at få tilbudt specielle løsninger, forklarer Mikkel Snedgaard om et af de gode råd.

Havwoods, der har hovedsæde i England, blev grundlagt i 1975, og har siden bredt sig over det meste af verden, men showroomet i Store Kongensgade er det første, koncernen selv står bag på skandinavisk grund.

–  De har ønsket at satse på deres eget, for det har været svært at udbrede kendskabet til brandet uden, forklarer Mikkel Snedgaard, der peger på, at København også er et godt udgangspunkt for flere markedsindtog.

– Herfra vil vi gerne til Sverige og så efterfølgende bevæge os ned gennem Europa, lyder ambitionerne.

Kan det samme – og lidt til

Hvor Amanda Schnack har en fortid i showroomet hos Dinesen, kommer Mikkel Snedgaard fra en stilling hos Junckers. Der er således masser af gulvviden samlet hos det nye team, der imidlertid ikke peger på tidligere arbejdsgivere, når de skal nævne Havwoods umiddelbare konkurrenter på den danske bane.

Et bæredygtigt aspekt

Havwoods kan også levere til de bæredygtige projekter, der fylder stadigt mere på den danske byggescene, understreger Mikkel Snedgaard.  

– Det er rigtig vigtigt for os, at vi kan være med på de projekter hvor bæredygtighed er i fokus. Det er tydeligt at vi I Danmark er langt foran England på denne typer projekter, men Havwoods har kunnet se dette værende fremtiden og sørger derfor for, at vores samarbejdspartnere tager aktiv deltagelse i en bæredygtig produktion. Vi kan derfor levere en stor del af vores trægulve med Cradle2Cradle certifikat, fortæller Sales Manageren.

Også i den Woodbook, Havwoods udgiver tre gange årligt, fremgår det, hvordan de forskellige gulvtyper er certificeret, og man har således forsøgt at gøre det nemmere for kunden at træffe de bæredygtige valg.

– Hvor Dinesen og Junckers beskæftiger sig med massive trægulve, er hovedparten af vores produkter lamelgulve, der derfor også befinder sig i et noget mere tilgængeligt prisleje, forklarer Amanda Schnack, der fremhæver spillere som Moland og Tarkett som mere umiddelbare konkurrenter.

Men Havwoods kan sådan set det hele, understreger hun. Det skyldes ikke mindst, at koncernen ikke er en produktionsvirksomhed.

– Hvor mange af de andre store så at sige er låst af deres produktion, som er meget dyr at omstille, så er vi et enormt privilegeret sted, fordi vores produktion foregår primært på forskellige møller rundt om i Europa. Det betyder, at vi også har rigtig gode muligheder for at lave specialtilpassede løsninger, der stadig er til at betale, forklarer Amanda Schnack.

Én vigtig opgave i bogen

Det betyder ifølge Havwoods-teamet, at selv de mindre kunder har mulighed for at vælge specialtilpassede løsninger, uden prisen eksploderer. Og de mindre kunder er lige så interessante som de store, slår de to fast.

– Vi går både efter B2B og B2C og holder ikke nogen ude. Der findes jo sindssygt mange forhandlere, og hvis man fjerner sig fra B2C, forringer man også sine chancer for at komme ind på B2B-markedet, fordi man ikke får øget kendskabsgraden blandt slutkunderne, forklarer Mikkel Snedgaard.

Der er dog ingen tvivl om, at landets tegnestuer er særligt interessante, og det er her, Havwoods hoser i første omgang skal gøres grønne.

– Så snart alt det her corona er overstået, skal vi for alvor ud at byde ind på større og mindre opgaver, fortæller Mikkel Snedgaard, der dog allerede kan glæde sig over at have fået en vigtig opgave i bogen.

– Vi har fået en opgave på 25hours-hotellet, der er på vej ved Rundetårn, hvor vi blandt andet skal levere tre forskellige gulvtyper til et caféområde – det er ikke så stor en opgave, målt på volumen, men den passer virkelig godt til os, fordi de er ret vilde, og det giver os mulighed for at vise en del af bredden og nogle af de mere specielle produkter i sortimentet, forklarer han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094