23948sdkhjf

Søstrene Grene-topchef måtte skære ind til benet: Vi står faktisk stærkere nu

Mikkel Grene ville som teenager egentlig ikke have noget med sine forældres forretning at gøre. Skæbnen ville det anderledes.

Det, der begyndte som et studiejob ved siden af skolen, endte med, at han i 2013 sammen med sin bror overtog familievirksomheden Søstrene Grene og blev indsat som adm. direktør.

Siden har Mikkel Grene orkestreret et imponerende væksttogt med hundredvis af butiksåbninger og overskud i millionklassen. Lige indtil en virus med navnet Covid-19 ramte.

Mikkel Grene oplevede sidste år virussens konsekvenser på nærmeste hold. Langt de fleste af Søstrene Grenes butikker blev midlertidigt lukket. Usikkerheden og uvisheden lagde sig som en blyfyldt dyne over en af landets mest succesrige butikskæder.

- Det har uden tvivl været den hårdeste og sværeste periode, vi har været igennem, og vi har måttet skære ind til benet, siger Mikkel Grene.

Søstrene Grene er grundlagt af Inger og Ruth Grene, der i 1973 åbnede den første butik på Strøget i Aarhus.

Stort set alle af Søstrene Grenes butikker er drevet af franchisetagere. Kæden har hovedkontor i Aarhus.

Mikkel Grene - søn af Inger Grene - er adm. direktør, mens hans bror Cresten er kreativ direktør.

De ejer hver halvdelen af Søstrene Grene gennem private holdingselskaber.

Et historisk stort tab

Mikkel Grene og hans bror Cresten Grene er anden generation i Søstrene Grene, som deres forældre grundlagde i 1973. Dengang bestod varesortimentet af billige Kina-varer, men er siden udvidet markant med større fokus på interiør og småmøbler.

Med jysk købmandskab i årene har brødreparret gjort Søstrene Grene til en international butikskæde med salg i 16 lande og en indtjening, der på et tidspunkt oversteg 100 mio. kr. før skat.

Da coronakrisen ramte, frygtede Mikkel Grene, at en stor del af kædens butikker ville bukke under. Sådan gik det ikke. Søstrene Grene har måttet lukke enkelte butikker, siger han. Tallene for det forskudte regnskabsår 2019/20 viste et underskud på knap 60 mio. kr. Et historisk dårligt resultat.

Men Mikkel Grene ser mange lyspunkter i mørket.

Han er blevet positivt overrasket over, hvor hurtigt kunderne er vendt tilbage til de fysiske butikker, når muligheden byder sig. Derudover har Søstrene Grene fået godt gang i sit onlinesalg.

Under nedlukningen i marts lancerede Søstrene Grene en webshop på det danske marked. Den er siden udvidet til yderligere fire lande.

Andelen af varer, der bliver betalt online, varierer fra kategori til kategori, og nogle varer kan Søstrene Grene ikke sælge online. Derfor er det ifølge Mikkel Grene svært at sige, hvor meget webshoppen udgør af kædens samlede omsætning på knap 1,1 mia. kr.

- Vi gør faktisk også en dyd ud af ikke at se det adskilt. Dels fordi vi gerne vil lave ”ægte omnichannel” med et samlet univers på tværs af alle touch points, og dels fordi det rent faktisk er umuligt at sige, hvor et køb starter eller slutter i nutidens kunderejse. Jeg tror, man skal passe på med at tro, at købet sker, der hvor betalingen sker. Derfor er det ikke så afgørende, siger Mikkel Grene.

Styrket gennem krisen

Selvom coronakrisen har været en dyr og opslidende affære, har den også været en sund øvelse, mener han.

- Vi er kommet tættere på vores kunder og partnere og er blevet mere fokuserede. Så vi står faktisk stærkere nu som virksomhed, siger Mikkel Grene.

Han vil fortsætte Søstrene Grenes digitale transformation, men gør også klar til flere butiksåbninger efter et år, hvor ekspansion har været sat på vågeblus.

- Vi er klar til igen at åbne flere butikker årligt og udvide porteføljen, fastslår Søstrene Grene-direktøren.

Regnskabstal for Søstrene Grenes Holding ApS

(tal i tusinde kr.) Nettoomsætning Årets resultat
2015/16 438,9 35,3
2016/17 613,7 32,2
2017/18 893,6 77,5
2018/19 1.127,6 31,1
2019/20 1.049,2 -59,3
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11