Tre årsager ligger til grund for solidt møbelregnskab
Lokal forankring, faglighed og et sortiment til målgruppen.
Det bliver betegnet som succeskriterierne for In2house, der kommer ud med et pænt regnskab i udfordrende tider for møbelbranchen.
Det medlemsejede kædecenter, der løser opgaver for mere end 70 lokale butikker fordelt på de tre kæder Møblér, Hjemme Hos og Danbo Møbler, endte med et slutresultat på 4,1 mio. kr. efter skat. Det er en stigning på godt en million i forhold til 2023.
- Det er bemærkelsesværdigt, at vi – midt i en tid, hvor mange i branchen kæmper – faktisk har butikker, der samlet set leverer en fornuftig indtjening, siger Mikael Kold, der er bestyrelsesformand i In2house, til Wood Supply.
Hver af de 70 butikker er selvstændige forhandlere med egne regnskaber. Moderselskabets regnskab er derfor blot et udtryk for, hvordan det går i de forskellige møbelkæder.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 16,1 | 14,2 | 14,7 |
Resultat af primær drift | 3,3 | 2,5 | 4,7 |
Resultat før skat | 4,2 | 3,2 | 4,6 |
Årets resultat | 4,1 | 3,0 | 4,4 |
Balancestatus | 73,0 | 68,4 | 67,7 |
Egenkapital | 1,2 | 1,2 | 1,3 |
Antal ansatte | 19 | 18 | 16 |
Kilde: CVR |
De tre grunde
Og det er butikkernes resultater, der er det vigtigste for In2house, påpeger Mikael Kold. Butikkerne, som konsolideret omsætter for tæt på en milliard kroner, har samlet en indtjening på omkring 7-8 procent af omsætningen.
- Det er ret godt – både i møbelbranchen og i detailhandlen generelt, hvor nethandel presser og tilbageholdende forbrugere presser de fysiske butikker.
Mikael Kold har tre grunde til, hvorfor butikkerne kan levere solide resultater.
- Det vigtigste er, at vi har en stærk lokal forankring, siger han.
De tre kæder – Møbelkæden, Danbo og Hjemme Hos – har tæt kontakt til deres lokale kunder. De er ikke så centralt styret andre kæder, lyder det.
- For det andet har vi en høj faglighed i butikkerne. Medarbejderne er dygtige og kan rådgive kunderne.
Mikael Kold mener desuden, at butikskæderne har sammensat et godt sortiment af kvalitetsvare, som passer til målgruppen. Den består typisk af lidt ældre kunder, som har penge og gerne vil have rådgivning. Møblér, Hjemme Hos og Danbo Møbler ligger mellem de dyre designbutikker og lavpriskæder som Jysk og Ikea.
Har vundet markedsandele
I regnskabet fremgår det desuden, at In2house har vundet markedsandele. Det er i hvert fald vurderingen, som ifølge bestyrelsesformanden er baseret på en nøgtern analyse.
-Vi kigger på Danmarks Statistiks tal for møbelsalg og sammenligner dem med vores egen indeks udvikling. Når vi vokser mere end det generelle marked, må vi konkludere, at vi vinder markedsandele. Det bekræftes også af meldinger fra vores leverandører, som siger, at vi vokser i forhold til andre i vores segment.