23948sdkhjf

Møbelbranchens udfordringer anno 2012

Direktører fra 23 virksomheder i møbel-, mode- og livsstilsbranchen har ladet sig interviewe om tidens udfordringer. Det har dannet grundlag for en ganske interessant analyse.
Hos TEKO, der er en del af VIA University College, lagde man i januar måned sidste hånd på TEKO-analysen 2012, der for sjette år i træk stiller skarpt på, hvordan toneangivende virksomheder inden for møbel-, mode- og livsstilsbranchen ser på fremtiden.

Til TEKO-analytikernes store overraskelse var meldingen flere steder, at ”her går det godt”. Efter en hård tid, hvor der er skåret ind til benet alle vegne, giver flere af direktørerne nu udtryk for, at de formår at kapre markedsandele og skabe vækst.

De siger dog samtidig, at det er råt derude. Men i mode- og livsstilsbranchen er man hårdfør. Det er altid gået op og ned – og netop nu er virkeligheden en nedtur, som man arbejder hårdt på at få det bedst mulige ud af.

Alt er set igennem
Krisen medførte en minutiøs gennemgang af rutiner. Alt er kæmmet, og der er nu stort fokus på at gøre det rigtige, som kan handle om at omorganisere de interne arbejdsgange eller have et fast blik rettet mod kunde- og netværkspleje.

Det gælder om at være en del af den branche, man servicerer og også følge tæt med i en potentielt konkurstruet leverandørkæde. Direktørerne fortæller om en svær og hård hverdag, hvor de har været tvunget til at se alting igennem.

- Vi har taget flere beslutninger i de seneste to år, end vi gjorde de første 18 år, sagde en af direktørerne i undersøgelsen.

Positive sidegevinster har dog også vist sig i processen med at finkæmme arbejdsgange. Eksempelvis ved at design nu i stigende grad implementeres i hele virksomheden frem for at have sit eget liv i en særskilt afdeling. Det samme gør sig i øvrigt gældende omkring produktion – at have føling med den fremhæves som centralt for at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på kvalitetsprodukter.

Hvad med strategierne…?
Hos TEKO fremhæver man det desuden som bemærkelsesværdigt, hvor lidt virksomhederne taler om visioner og strategi. Enkelte forklarer, at de har en kortsigtet plan, fordi de forventer tre-fire hårde år forude.

Holdningen er typisk, at strategier er blevet sværere at arbejde efter, fordi vilkårene forandres så hurtigt. Det virker som om, man har aktiveret et helt nyt beredskab, hvor manøvredygtighed og hurtig tilpasning er nøgleord. Denne udvikling er på mange måder positiv, men man skal passe på, at det ikke sker på bekostning af det langsigtede fokus på innovation, advarer Jens Geersbro fra CBS i analysen:

- Virksomhederne har været igennem en vanskelig proces. De har vitterligt skåret rigtig meget ned, og det er glædeligt, at de synes, processen er lykkedes. Det er utroligt positivt, hvordan de nu har indstillet sig på en ny virkelighed. Men det kan blive problematisk, hvis der nu kun er ressourcer og tid til drift – for hvorfra skal innovationen så komme? Hvis man kun hælder ressourcer i drift og eksempelvis ikke efteruddanner sig, så går man fra en positiv og optimistisk spiral til en negativ og pessimistisk spiral.

Jens Geersbro peger på, at man, ved at arbejde fra dag til dag, måske prioriterer det forkerte. I en tid med nedskæring skal man nemlig også helst opruste:

- Det gælder om, at virksomhederne identificerer områder, de skal bygge op. Jeg kan være bekymret for, at det kun er de større købmandsvirksomheder, som virkelig forstår værdien af det. Netop denne branche bør være innovativ, så pas på med den travlhed. Det er for sent at lære at svømme, når man er ved at drukne, siger Jens Geersbro.

Det handler om tempo – hvad er konsekvensen?
Ifølge TEKO synes tempo at være en faktor, som branchen i stigende grad skal forholde sig til. Flere fortæller således om stressramte medarbejdere, arbejdet med trivsel og kultur, og om hvordan de bruger eksterne coaches til at hjælpe med at holde fokus.

Samtidig er der stor bevidsthed om at få mere ud af de ansatte. Folk skal bidrage mere uden flere kolleger. En virksomhed fortæller om fyringer inden for de seneste par år, men at medarbejderantallet nu ligger stabilt. Til gengæld stilles krav om større effektivitet pr. medarbejder, og det har givet større indtjening. Hos TEKO mener man derfor, at det kan være værd at reflektere over betydningen af, at virksomhederne nu er trimmede som aldrig før.

- Under interviewene mærkede vi denne gang et tempo, som langt oversteg, hvad vi tidligere har set – og som bekymrer os på virksomhedernes vegne. For medarbejderne er guldet – men hvordan passer man godt på dem i så effektive organisationer? Efter at have skåret ind til benet er det måske værd at slibe ledelsesværktøjet, så det passer til 2012? Arbejdsglæde, stress-fri zoner, kompetenceudvikling i selvledelse eller projektstyring? Der kan være flere bud på, hvad der nu skal i brug, men det er værd at reflektere lidt over, hvad der skal justeres netop her, skriver TEKO blandt andet.

Læs mere i morgen…
I TEKO-analysen er den øverste ledelse i 23 virksomheder øverste ledelser blevet blevet bedt om at forholde sig til ’aktuel temperatur’, ’fremtidsvisioner’, ’innovationsmetoder’, ’viden- og kompetenceudvikling’ og ’kommunikation/branding og kunder’.

Analysen har identificeret fire gennemgående temaer, som kan få stor betydning for virksomhederne i de kommende år; sociale medier, innovation, den nye generation af medarbejdere samt storytelling. Læs med her på Wood Supply i de kommende dage, hvor vi sætter fokus på disse temaer.
Læs mere om: TEKO
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078