23948sdkhjf

TEMA: Bema vil mere end bare lakere

Hos Bema Industrilakering i Kibæk skal der ikke længere være langt fra tanke til handling. Overfladebehandlingsvirksomheden er i fuld gang med at forvandle sig til et designhus med fokus på fremtidens krav om projektløsninger og fleksibilitet.

Bema vil mere end bare lakere



Midtjyske Bema buldrer i øjeblikket derudaf. Ordrebogen bugner, og virksom-heden oplever en stadig stigende vækst på nye markeder og forretnings-områder.

For Bema har det været en succes at tænke anderledes og satse nyt. Fra at have været en traditionel serieproducerende underleverandør til møbel-industrien er målsætningen nu at blive kendt og anerkendt som et designhus, der er orienteret mod projektløsninger.

- Det er nytænkning, der i fremtiden vil gøre en forskel. Vi skal sælge overfladen i stedet for maskinparken. Det er en forældet tankegang at satse på maskinerne. Det er overfladen, der skal i centrum og her bliver det afgørende at kunne spotte trenden og være på forkant med udviklingen, siger Bemas ejer gennem de seneste otte år, Ole B. Olesen.

Den innovative strategi er for længst implementeret i virksomheden, der netop har afsluttet et samarbejde om det nye Tietgenkollegiet i Ørestaden. Her var Bema involveret i projektet allerede i designfasen og kunne sammen med bygherren eksperimentere med mulighederne. Det resulterede i 80.000 m2 krydsfinér, der blev overfladebehandlet som kunstmosaik.

Det seneste samarbejde er med Henning Larsens Tegnestue om et nyt musikhus i Uppsala. Også her har Bema været med fra starten. Planen er et rustikt hus med en behandlet overflade, der ligner drivtømmer.

Byggeriet er blot et af de nye markeder, Bema har satset på efter ned-gangen i møbelindustrien. Også køkken-, kontorinventar- og vindues-branchen er blandt virksomhedens nye aftagere.

- Bema vil skabe inspiration til nye overflader. Vi skal give plads til de sprudlende idéer, for det er netop i kraft af innovation, at Danmark kan klare sig i konkurrencen med de billige asiatiske produktions- og lønomkostninger, uddyber Ole B. Olesen.

For at forstærke det nye brand som designhus vil Ole B. Olesen både udvide og renovere den nuværende virksomhed. Senest næste forår vil en hel ny udviklingshal stå parat. Her vil Bema i samarbejde med sine kunder udvikle og designe overflader, ligesom det også er planen to gange årligt at invitere kunder til egentlige innovationsdage, hvor kendte danske designere, arkitekter, kunstnere og trendforskere vil give deres bud på udviklingen og fremtiden.

Samtidig står de nuværende lokaler til et face-lift. Bema vil i løbet af de næste måneder gå i gang med at renovere facaden på de eksisterende produktions-lokaler og på samme tid tilføje en ny administrationsbygning med showroom og mødelokale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11