23948sdkhjf

Hay smider millioner på bunden – og forærer 19 væk

Med et resultat på godt 31 mio. kr. kom designvirksomheden Hay ud af regnskabsåret 2019/20 med en bundlinje, der langt fra matcher de foregående års. En del af forklaringen skal dog findes i henholdsvis et omlagt regnskabsår og en betragtelig donation til velgørenhed.

Det viser det Herman Miller-ejede selskabs nyligt offentliggjorte årsregnskab.

Her lander nettoomsætningen på 871,2 mio. kr. sammenlignet med 1,1 mia. i 2018. mens resultatet før skat lyder på 46,9 mio. sammenlignet med 101,3 mio. det foregående år. Den direkte sammenligning skal dog ses i lyset af, at Hay, efter amerikanske Herman Miller i 2019 blev hovedaktionær, har valgt at omlægge regnskabsåret, så det følger moderselskabets. Således dækker 2019/20 regnskabet over 10 og ikke 12 måneder.

Amerikanske dollars forduftet

En anden forklaring på designvirksomhedens tilbagegang skal findes i coronapandemien.

– Udviklingen er tilfredsstillende i betragtning af, af Covid-19 påvirkede resultaterne i marts, april og maj. Omsætningen i disse tre måneder faldt 12 pct. sammenlignet med sidste år, skriver ledelsen i sin beretning, hvor der også peges på afledte effekter af virusudbruddet.

– Resultatet er også negativt påvirket af omstruktureringsafgifter på totalt 5,203 mio. kr. på grund af en mindre arbejdskraftsreduktion i marts og omkostninger til afvikling af en planlagt men aflyst messe i Milano til april, skriver ledelsen og understreger, at virksomheden ikke har gjort brug af hjælpepakker i forbindelse med pandemien.

Endelig skal der tages højde for, at Herman Millers overtagelse har ført til, at regnskabet nu er baseret på det europæiske salg, hvor en del af omsætningen hentet i det nordamerikanske tidligere har været regnet med også.

– Det globale salg af Hay-brandede varer omfatter nu 1,4 mia. kr. og voksede i alt 5 pct. i 12-måneders perioden for regnskabsåret 2019/20, der slutter i maj, kan man læse i beretningen.

19 millioner til velgørenhed

En anden betragtelig post i årets regnskab er de 19 mio. kr., Hay har doneret til Nine United Fonden, som tidligere hovedaktionær og medstifter Troels Holch Povlsen står bag.

– Justeret for dette velgørenhedsbidrag er EBITDA-marginen inden for sidste års forventninger, skriver ledelsen om bidraget til fonden, der særligt har børn som fokusområde.

Selskabet understreger, at der også på en lang række andre områder arbejdes med CSR og ansvarlighed. Blandt andet arbejder Hay på at øge andelen af genanvendt plast i produktionen, ligesom virksomheden er i en proces med at omstille til vandbaseret lim og lak frem mod 2022.

Rettes blikket i første omgang mod næste år, peger Hay på, at engangsomkostningerne til velgørenhed og omstruktureringer på i alt 24,2 mio. kr. ikke kommer tilbage, ligesom regnskabsåret vil bestå af 12 og ikke 10 måneder.

– På grund af dette forventes en betydelig stigning i både omsætning og indtjening i 2020/21, skriver ledelsen, der dog forventer, at coronaen fortsat vil have en vis negativ effekt på det europæiske salg.

Hay ApS
mio. kr. 2019/20* 2018/19
Nettoomsætning 871,2 1.139,9
Resultat af ordinær drift 49,2 99,5
Resultat før skat 46,9 101,3
Årets resultat 31,3 73,5
Balancesum 350,6 336,6
Egenkapital 210,6 180,8
Gns. antal ansatte 176 174

*Regnskabet dækker over 10 mdr.
Regnskabsåret blev afsluttet 31. maj 2020.

Læs mere om: Hay
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094