23948sdkhjf

Fra livstruet til velpolstret: Vi gik på sommerferie med 1.400 kr. på kontoen

Efter otte år med underskud i millionstørrelsen er der nu igen sorte tal på bundlinjen hos Farstrup Furniture. Opskriften på den tunge turnaround har blandt andet lydt på nye produkter, nyt navn, nyt logo og en gedigen indsats for at børste et stærkt men støvet brand af.

– Det har virkelig været det lange seje træk og en masse hårdt arbejde, men vi købte os ind, fordi Farstrup er et fantastisk stærkt brand, og det er kun blevet endnu stærkere, lyder det fra adm. direktør og medejer Steen Lyhne-Johansen.

Steen Lyhne-Johansen og resten af den nye ejerkreds, der blandt andre tæller Farstrups nye COO, Jan Andersen og Tvilum-ejer Poul Kristiansen, overtog et skrantende Farstrup Møbler i foråret 2017. Her havde otte af de seneste 13 år budt på underskud, og det seneste overskud fandtes tilbage i regnskabsåret 2011/12.

– Det var en noget nær livstruet forretning, vi overtog, og de første to år kørte vi uden kassekredit; bankerne ville slet ikke røre ved os, lyder det fra direktøren.

Troen på at forretningen kunne genrejses var dog ikke sådan at knægte; selv ikke da man i 2018 måtte gå på sommerferie med blot 1.400 kr. stående på firmakontoen.

Den store støvekost
I dag har Steen Lyhne Johansen smil i stemmen, når han fortæller om det lidet opmuntrende kontoudtog. Og der er da også blevet langt mere at glæde sig over hos Farstrup Furniture på Nordfyn siden.

I seneste regnskabsår voksede bruttofortjenesten med 2 mio. kr., mens resultatet løftede sig fra – 1,9 mio. til et plus på 1 mio. kr. Ifølge Steen Lyhne-Johansen skal en god del af forklaringen findes i nye produktlanceringer og et ændret salgsmix. I dag udgøres salget i langt højere grad af kundetilpassende stole og mange af dem med indbyggede funktioner.   

– Farstrup var blevet et lidt støvet brand og på en måde lidt en tidslomme, og i mange år var der ikke blevet investeret i produktudvikling, så det er særligt her, vi har sat ind, fortæller han.

Også organisationen har fået en større overhaling, ligesom der er strammet op på en lang række interne procedurer og arbejdsgange. Endelig har et nyt logo samt et navneskift fra Farstrup Møbler til det mere internationale Farstrup Furniture været med til at rykke ved kundernes opfattelse, mener Steen Lyhne- Johansen.

Eksport og kontrakter
Revitaliseringen har blandt andet medført at Farstrup, fra nærmest afskrevet leverandør nu igen er på vej ind i varmen hos kontraktmarkedets store spillere som blandt andre Holmris B8 og Scan Office, og en del af væksten i årene fremover skal hentes her, lyder ambitionen.

– Kontraktmarkedet fylder mere nu, end da vi overtog, men vi vil gerne højere op; jeg tror, en sund balance på kortere sigt vil ligge på omkring 50/50, fortæller Steen Lyhne-Johansen.

Et andet område, der ifølge direktøren skal prioriteres i den kommende tid, er eksporten. I virksomhedens storhedstid omkring 1960’erne og i mange år frem spillede eksport en væsentlig rolle og endda til så fjerne markeder som Japan og USA, men de senere år har det primært været danske kroner, der landede i den fynske pengekasse.

– Da vi overtog, lå eksportandelen måske på under fem pct., men den er på vej op og skal have en endnu større plads fremadrettet; ad åre må den gerne nærme sig en god tredjedel, lyder det.

Farstrup Furniture 
mio. kr. 2018/18 2017/18
Bruttofortjeneste 14,0 12,1
Resultat før finansielle poster 1,2 - 1,7
Resultat før skat 1,0 - 1,8
Årets resultat 1,0 - 1,8
Balancesum 18,6 17,5
Egenkapital 10,2 9,2
Gns. antal ansatte 34 38
Regnskabsåret blev afsluttet 30. september 2019.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065