23948sdkhjf

Dansk møbeleksport overraskede i 2004

Af en pressemeddelelse fra Foreningen Dansk Møbelindustri fremgår det, at de nye tal fra Danmarks Statistik viser, at den danske møbeleksport klarede sig overraskende godt i 2004.
Danske producenter solgte møbler til udlandet for i alt 16,5 mia. kr., hvilket er 5 pct. mere end året før. Nordiske markeder er i førertrøjen - og nye markeder viser vækst.

Med en stigning på over 770 mio. kr. overhalede den danske møbeleksport i 2004 prognoserne, der havde spået en mere beskeden vækst. Ganske vist viste de største markeder i Tyskland og Storbritannien kun mindre udsving, men i brancheorganisationen Foreningen Dansk Møbelindustri hæfter adm. direktør Keld Korsager sig mere ved væksten i møbelsalget til de nordiske markeder, hvor der er klare fremgange i såvel Norge, Sverige, Finland som Island.

Stærk markedsposition i Norden
- De nordiske lande har i disse år nogle af de stærkeste økonomier i Europa, og det smitter også af på møbelsalget i disse lande, der udvikler sig langt stærkere end i det øvrige Europa. Norge har et af verdens største møbelforbrug pr. indbygger, og de danske leverandører vinder markedsandele. I Sverige er møbelsalget steget med 80% i de seneste 10 år, og også her forstår de danske eksportører at følge med i markedets udvikling, så mere end 10% af det svenske møbelforbrug i dag dækkes af danske møbler, siger Keld Korsager.

Gang i nye markeder
Han glæder sig også over, at 2004 var et godt år for møbeleksporten til flere traditionelt store aftagerlande som f.eks. USA, Frankrig og Schweiz, men lægger mere vægt på, at der er grøde i det danske møbelsalg til en række nye og hidtil oversete markeder. Det gælder f.eks. de 10 nye EU-lande, der alle købte flere danske møbler i 2004. Eksporten til disse lande udgjorde tilsammen knap 370 mio. kr., hvilket er en stigning på 20% i forhold til 2003.

Aktiv indsats påkrævet
- I disse år, hvor mange nye og konkurrencestærke leverandørlande træder ind på den internationale møbelscene, kan man ikke længere tale om sikre markeder for den danske møbeleksport, siger Keld Korsager.

- Derfor er det på høje tid, at blikket rettes aktivt mod nye markeder, der hidtil har været voldsomt undervurderet af de danske møbeleksportører, men som i stigende grad rummer købedygtige forbrugere med stor appetit på kvalitetsprodukter fra kendte møbelnationer som os. Hvis ikke dansk møbelindustri kender sin besøgelsestid, løber andre møbelnationer blot med gevinsten – og så er det vanskeligt at se, hvor der ellers kan hentes nyt vækstpotentiale for dansk møbeleksport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062