23948sdkhjf

Stigende interesse for maritime trægulve

Flere og flere efterspørger maritime trægulve. Det oplever danske Woodfloor, der senest har leveret tusind kvadratmeter maritimt luksus-gulv til DFDS’s færger Pearl of Scandinavia og Crown of Scandinavia. En stram tidsramme stillede særlige krav til trægulvene.
- Vi leverer flere og flere maritime trægulve med de karakteristiske gummifuger. Både til krydstogtskibe og færger, men også til byggeri på landjorden, hvor arkitekten har valgt at skabe en maritim stil, fortæller Woodfloor’s direktør Henrik Andersen.

De mere end tusind kvadratmeter trægulve på de to krydstogtfærger består af massive planker i teak, eg og merbau, og her var en af de store udfordringer de buede randplanker med forskellig radius.

- De buede planker krævede korrekte opmålinger og præcise beregninger, men så var det også lige til at lægge for gulventreprenøren. Så vores grundige forberedelser sparer projektet tid i den sidste ende, siger Woodfloor’s direktør.

Flere og flere vælger maritime gulve i eksklusivt træ til at understrege stil og indretning. Danske Woodfloor mærker en stigende interesse – både til lands og til vands. Hovedentreprenør: Verdens hurtigste renovering
At tiden var vigtig ved renoveringen af de to færger bekræfter hovedentreprenøren Danish Interior, som i mere end 14 år har renoveret og indrettet færger og krydstogtskibe over hele verden.

- Jeg tror, vi har slået verdensrekord. Vi havde kun 15 dage på værft og tre-fire uger efterfølgende til at gennemføre en total ombygning, som normalt tager tre måneder. Derfor var det en stor gevinst at samarbejde med eksperter som Woodfloor, siger Claus Brünnings-Hansen, der er projektleder hos Danish Interior.

På trods af den stramme tidsplan er Claus Brünnings-Hansen meget tilfreds med det færdige resultat, hvor trægulve spiller en større rolle end tidligere.

- Vi er endt med et meget flot resultat og en helt ny stil på de to færger. Trægulve er generelt meget populære på krydstogtskibe, fordi de understreger den maritime stemning og i høj grad signalerer kvalitet og luksus, vurderer projektlederen hos Danish Interior.

Blandt specialløsninger på færgerne fremhæver både hoved- og gulventreprenøren desuden kæmpe kompasroser i træ på begge både. De måler hver omkring seks meter i diameter og består af otte dele, der er sat sammen i en perfekt kompasrose midt på gulvet.

De to DFDS-skibe sejler mellem København og Oslo og var klar til at tage mod passagerer i de nye rammer i februar 2005.

Kilde: Pressemeddelelse fra Woodfloor og Danish Interior, 15. marts 2005.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081