23948sdkhjf

Hay øger salget med 100 millioner men dykker på bunden

Designsuccessen Hay er fortsat med at øge salget, efter selskabet sidste år rundede en milepæl med en omsætning på den gode side af 1 mia. kr.   

Det viser koncernens årsregnskab, der blev offentliggjort fredag.

Med en omsætning på 1,15 mia. kr. er toplinjen hos Horsens-selskabet vokset med 9,6 pct. sammenlignet med sidste års 1,05 mia., og dermed lever koncernen pænt op til sine udmeldte forventninger om en omsætningsvækst på 1-10 pct.

Mens der er fremgang på toppen, er bundlinjen til gengæld skrumpet. Hvor den i 2017/18 lød på rekordhøje 103,4 mio. kr., lander årets resultat efter skat på 73,5 mio.

Ifølge ledelsesberetningen skal forklaringen findes i, at resultatet det foregående år var påvirket positivt af et ekstraordinært salg af markedsføringsrettigheder for i alt 45 mio. kr. – et guldæg, koncernen i et vist omfang gav afkald på, da det internationale designhus Herman Miller i sommeren 2018 købte 33 pct. af aktierne samt rettighederne til Hay-brandet i Nordamerika. Det har betydet, at salget i den del af verden fremover kun påvirker bundlinjen i det danske selskab med et licensgebyr.

Væksten er europæisk
Af årsrapporten kan man læse, at størsteparten af væksten hos Hay er hentet på det europæiske marked. Her er toplinjen vokset med 96 mio. kr., og ifølge adm. direktør Henrik Steensgaard er det helt i tråd med den strategi, der førte til aftalen med Herman Miller.

– Vi synes det går godt. Vi var godt i gang med USA før vi fik aftale med Herman Miller. Men vi var nået til et niveau, hvor der skulle en stærk partner til for, at vi for alvor kunne løfte det. Vi skal naturligvis være en god partner for vores licenspartnere, men vi har nu bedre mulighed for at fokusere på først og fremmest Europa. Her har vi det seneste regnskabsår haft en vækst på 12 pct., oplyser Henrik Steensgaard til Børsen.

Direktøren vurderer, at Hay sagtens kan vokse endnu mere i Europa, men han erkender også, at det selvfølgelig er sværere at nå en høj vækstrate, når man har passeret 1 mia. i omsætning, end det var tidligere.

Hos Hay forventer man også for det kommende regnskabsår en omsætningsvækst på 1-10 pct., mens driftsresultatet (EBITDA) forventes at lande på 8-11 pct. af omsætningen.

HAY ApS
mio. kr. 2018/19 2017/18
Nettoomsætning 1.150 1.049
Resultat af primær drift 99,0 132,6
Resultat før skat 101,6 133,7
Årets resultat 73,5 103,4
Balancesum 339,7 283,0
Egenkapital 181,4 106,8
Gns. antal ansatte 184 157
Regnskabsåret blev afsluttet 31. juli 2019.
Læs mere om: HAY
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109