23948sdkhjf

Panel: Møbler skal bidrage til Danmarks vækst

Et vækstteam for de kreative erhverv skal hjælpe Danmark med at indtage en position som internationalt førende vækstmiljø og har derfor givet sine anbefalinger til regeringen.

Det skete mandag, oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Vækstteamet kommer i alt med 21 konkrete anbefalinger til gruppen, der blandt andet dækker møbler, design, film, tv-serier, spil og arkitektur.

I vækstteamet tror man på, at netop de erhverv kan sikre Danmark fremadrettet:

- Vækstteamet vurderer på baggrund af sit væksttjek, at de kreative erhverv kan fortsætte den markante eksportvækst, og at Danmark kan indtage en position som internationalt førende vækstmiljø, hvor innovation skabes med mennesket og kloden i centrum, hvis de fremsatte anbefalinger bliver gennemført, siger Jacob Holm, formand for Vækstteam for kreative erhverv. 

- Det betyder, at vi kan levere en vækst i eksporten frem til 2025 på 50 pct. svarende til et løft på 46 mia. kr, siger han. 

De danske kreative erhverv har i dag 79.200 ansatte, omsætter for 248 mia. kr. og eksporten er steget fra 48 mia. kr. i 2009 til 92 mia. kr. i 2016. De kreative erhvervs andel af Danmarks samlede eksport er derfor steget til tæt ved 8,5 pct. i 2016.

Vækstteamet understreger, at danske værdier og historie som f.eks. lav magtdistance, tillid, respekt for mennesker og miljø mv, har resulteret i et helt unikt dansk kreativt DNA, der afspejler sig i de løsninger, som udarbejdes. Det er noget, der er global efterspørgsel på, og giver Danmark et konkurrenceparameter, som det er svært at kopiere.

På finanslovsforslaget for 2019 er der afsat en samlet pulje på 205 mio. kr. fra 2019-2022 til at følge op på anbefalinger fra de fire vækstteams, der forventes at afrapportere frem mod jul, herunder Vækstteam for kreative erhverv.

Fem indstatsområder

Vækstteamet peger på i alt fem områder, hvor de mener, der bør sættes ind fra politisk hold:

1. Der skal skabes bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. Blandt andet ved at etablere Danish Creative Factories der skal være et iværksætter- og innovati-onsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder om at skabe nye forretningsmodeller og løsninger med udgangspunkt i kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.

2. Der skal skabes bedre adgang til risikovillig kapital til nye og digitale forretnin-ger, hvilket skal sikre, at de kreative virksomheder vækster i Danmark frem for at flytte til udlandet. Blandt andet skal Vækstfonden m.fl. bruge nye præstationsindikatorer (KPI'er) og risikoberegningsmetoder ved investeringer i digitale kreative forretninger. Samtidig skal flere kulturevents kunne opskaleres.

3. Offentlig-privat samspil skal sikre innovative udviklingsmiljøer. Det skal være billigere for virksomhederne at byde på offentlige opgaver, og det offentlige skal være bedre til at anvende de udbudsmodeller, der fremmer innovation og bæredygtighed og klyngerne i de kreative erhverv skal samles.

4. Vi skal have en mere effektiv håndhævelse af immaterielle rettigheder, da ifølge vækstteamet er for nemt og udbredt at være digital tyv i Danmark i dag, hvilket afholder virksomheder fra at investere.

5. Der skal skabes øget international synlighed og eksport. Vækstteamet foreslår blandt andet at etablere et offentligt-privat partnerskab om at videreudvikle og markedsføre en fælles fortælling om Danmarks kreative DNA internationalt og styrke eksporthjælp til SMV’er. Samtidig skal en treårig forsøgsordning med produktionsrabatter for film, efterproduktion, animation mv. udligne den ulige internationale konkurrence.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099