23948sdkhjf

Nyt resultat: Fornuftig landing for fremtidens Flexa

Efter en årrække som rekonstrueret og gældsplaget og tabsgivende er jyske Flexa på højkant.

Børnemøbelproducenten med estisk produktion og hovedsæde i Hornsyld har for andet år i træk øget omsætningen og lavet overskud i både Holding-selskabet og det danske hovedselskab Flexa4dreams A/S, som tager sig af internationalt salg.

Holdingselskabets overskud er gået tilbage med knap 5 millioner kroner, men overskuddet på 3,2 tilfredsstiller Flexa-direktør Carsten Dan Madsen. Især med virksomhedens forhistorie.

På årets IMM-messen i Köln præsenterede Flexa sin største produktlancering i nyere tid med en serie af børnemøbler og tilbehør i nye kategorier. Fra at være en næsten rent sovemøbelproducent er sortimentet udvidet med en læringskategori og en legekategori.

I den kollektion, som Flexa præsenterede i år og som butikslanceres i efteråret, finder man blandt andet legekøkkener og lektiemøbler og massevis af tilbehør.

- Vi har i år lanceret over 200 nye produkter, og den produktudviklingsfase var en investering i 2017. Sammenligner man driften med 2016, var den fornuftig i 2017. Vi ser en stigning i omsætningen.

Flexa sælger på et internationalt detailmarked med mange kulturforskelle. I det sydlige Europa og i Kina er der især fokus på Flexas egne brandbutikker. Det er kulturbetinget. For sådan er detailhandlen indrettet i visse dele af verden, hvor mindre, selvstændige specialforretninger dominererer. Flexas egne mærkebutikker drives på franchisebasis.

Det er helt anderledes nord for Alperne, fortæller han.

- I Nordeuropa går man ind i store møbelhuse, som vi kender det med Ilva og Idémøbler, så vil tilpasser os detailkulturen ude på de forskellige markeder.

Flexas salgsudvikling i 2017 har været størst, når det kommer til indsalg til møbelkæder i det nordlige Europa, og især i Tyskland er der fremgang. På få år er omsætningen i Tyskland blevet fordoblet. Carsten Dan Madsen fortæller, at det er en generobring.

- Vi har vundet en del tilbage, som vi før har tabt, og vi er lykkedes med at udvide vores gulvplads i mange af de store kædebutikker. Det gælder om at udvide disse områder og at tage noget plads fra konkurrenterne. Og det lykkes vi med.

70 procent af Flexas møbelproduktion bærer Flexas varemærke. 30 procent af produktionen er såkaldt private label-produktion, som sælges til møbelkæder. Især i Tyskland og Storbritannien.

Flexa er især leverandør til "Ikeas nærmeste konkurrent", som han kalder det. Og det er forskellige møbelkæder i forskellige lande.

- Vi tjener klart flest penge, når vi sælger et Flexa-møbel, siger han om lønsomheden ved private label-produktion.

- Men vi gør det, fordi vi udnytter vores kapacitet på fabrikken i Estland, og så er det med til at holde os skarpe og konkurrencedygtige.

Carsten Dan Madsen forventer, at en positiv udvikling fortsætter. Og at de senere års produktudviklinger begynder at give pote.

- Årets nyheder sælges først i butikkerne i efteråret, men vi kan allerede se, at vi har solgt godt ind.

Flexa4dreams Holding A/S
mio. kr. 2017 2016
Nettoomsætning 356,6 355,8
EBITDA 17,1 27,8
Resultat før skat 3,2 8
Årets resultat 3,2 8
Balancesum 154,3 184,8
Egenkapital 16,6 13,2
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.
Flexa4dreams A/S
mio. kr. 2017 2016
Nettoomsætning 333 316
EBITDA 4,6 8,4
Resultat før skat 2,4 2,1
Årets resultat 2,4 2,1
Balancesum 115 119
Egenkapital 11,5 -15,8
Antal ansatte 79 75
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078