23948sdkhjf

- Det svenske marked er 12 gange større

Midtjyske Superwood bruger Nordens største byggemesse som afsæt for at udbrede kendskabet til sit patenterede facadetræ.

Efter en udvidelse af produktionen sidste år er Superwood fra Hampen ved Silkeborg nu i fuld gang med at udvide sit marked.

Virksomheden, der bygger på en patenteret, miljøvenlig teknologi til gennemimprægnering af facadetræ, har de senere år opbygget en salgsorganisation i Norge, og nu er turen kommet til Sverige.

- Sverige er det næste naturlige step for os. Det svenske marked for facadetræ er cirka 12 gange større end det danske, så det er klart, at det er interessant for os at komme herop, fortæller salgs- og marketingdirektør Preben Rokkjær, da Building Supply møder ham på Nordbygg-messen i Stockholm, hvor Superwood udstiller for første gang.

Kædesamarbejder og branding
Superwood etablerede for lidt over et år siden et svensk salgsselskab i Malmø og ansatte en svensk landechef.

Verdens eneste med grantræ

Superwood har rødder tilbage omkring årtusindskiftet, hvor virksomheden introducerede sin egen, patenterede imprægneringsteknologi. Kort fortalt imprægnerer Superwood uden brug af vand, men i stedet med kuldioxid og et langt lavere forbrug af den svampegift, som indgår i traditionel imprægnering.

Superwood tilsætter alene 120 gram biocider per kubikmeter. Traditionel imprægnering bruger typisk mellem 12 og 20 kilogram imprægneringsmiddel – med både biocider og tungmetal med mere.

- Så det er stort set de samme biocider, som alle i branchen anvender. Det er ikke dét, der er vores speciale. Det er, at vi, som de eneste i verden, kan trænge ind i cellerne i grantræ og ikke kun i fyrretræ, fortalte adm. direktør Ole Dalsgård Nielsen sidste år, da Wood Supply besøgte fabrikken.

Med sidste års udvidelse har Superwood udvidet sin kapacitet fra 3.000 til hele 60.000 kubikmeter årligt. Til sammenligning består det samlede danske marked for facadetræ ifølge Superwood af cirka 40.000 kubikmeter.

Planen er at angribe det svenske marked efter samme skabelon, som er brugt i Danmark og Norge.

Det vil sige salg og distribution via kædesamarbejder sideløbende med, at Superwood selv arbejder intensivt med at øge sin kendskabsgrad blandt arkitekter og slutkunder.

- Vi har valgt et approach, som tilsigter, at vi skal trække kunder til butikkerne. Vi går på tv. Vi er meget aktive online, og vi skaber et brand, hvor der ikke er et brand i dag. Vi er i løbet af relativt kort tid blevet det mest kendte facadetræsprodukt i Danmark, og det er vores helt klare forventning, at den strategi også holder i Norge og i Sverige. Faktisk har vi en forventning om, at Norge i løbet af relativt kort tid bliver større end Danmark. Og så må vi se med Sverige, siger Preben Rokkjær.

Kræver en stor kommunikationsindsats
I Danmark har Superwood positioneret sig som et miljøvenligt alternativ til trykimprægneret træ, men på de øvrige nordiske markeder ser virksomheden sig i højere grad som et alternativ til almindelig gran.

Svenskerne har stor tradition for at bygge med malet grantræ, og administrerende direktør Ole Dalsgård Nielsen tror på, at der er et marked for Superwoods teknologi, der, som den eneste, kan gennemimprægnere gran.

Men det kræver en stor kommunikationsindsats. Fordi Superwood sælger et produkt, som man i bund og grund slet ikke kan se.

- Processen farver ikke træet, og det burde umiddelbart være en fordel. Men fordi det ikke ligner imprægneret træ, kan det været svært at forklare, hvad det er. Men jeg synes, vi er kommet langt. I sidste måned udstillede vi på Byggeri-messen i Fredericia, hvor vi har været med i 15 år, og her var der langt imellem besøgende, som ikke vidste, hvem vi var, siger Ole Dalsgård Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11