23948sdkhjf

Ikea-chef har vækstambitioner

Lavere priser, bæredygtighed og forbedret logistik er blandt nøgleordene i koncernchef Mikael Ohlssons strategi for fremtidens Ikea.
Efter 30 år i Ikea, heraf 15 år i koncernledelsen, overtog Mikael Ohlsson i september 2009 posten som global koncernchef efter Anders Dahlvig.

Og selvom Ikea i 2009/10 satte regnskabsrekord med et resultat på 23,1 mia. EUR, har koncernchefen endnu større ambitioner. Det afslører han i et interview med Berlingske Tidende:

- På en del markeder er vi den ledende leverandør af indretning, men vi skal være endnu større. Der er stadig mange lande, hvor vi kun har 3, 5 eller 10 % af markedet, og det er ikke tilstrækkeligt, når man ser på potentialet, siger han.

Forbedret logistik
I dag kan Mikael Ohlsson se tilbage på godt 15 måneder som koncernchef, hvor han blandt andet har ændret på opbygningen af Ikeas produktion via sammenlægning af flere funktioner som savværk, limfabrik og møbelfabrik.

Det er sket som led i et forsøg på at reducere transportudgifterne, og i den sammenhæng har Ohlsson også sat yderligere fokus på pakningen af produkter:

- Det er et let sted at fjerne unødvendige omkostninger. Pakker du produkterne bedre, får du mere plads i containerne, som du kan fylde mere og derved spare, forklarer han.

At følge udviklingen og bevare den kritiske sans
For godt et år siden lancerede han strategien "Growing Ikea – Together", der over de kommende år skal sikre fortsat fremgang hos den svenske møbelgigant.

En del af Ohlssons 5-årige koncernstrategi overlapper Ikeas gamle strategi, bl.a. med et skarpt fokus på omkostningsminimering.

Af nye tiltag er bl.a. et krav om, at bæredygtighed skal tænkes ind som en integreret del af forretningen samt ikke mindst et altoverskyggende fokus på at hæve kvaliteten og sænke priserne:

- Det handler om hele tiden at følge udviklingen. Hvad kan lade sig gøre i nye materialer, nyt design og teknik, som vil betyde, at vi kan tilbyde funktionelle og smukke produkter til en lav pris? Og hele tiden bevare den kritiske sans, så vi ikke bare stiller os tilfredse med, hvad vi har, forklarer Mikael Ohlsson.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125