23948sdkhjf

Jeld-Wen giver jubilæumsgaver til lokalsamfund

Dørproducenten Jeld‐Wen Europe runder 50 år, og det markeres ved at donere arbejdstimer til lokalsamfundet. Den slags initiativer vil vi se flere af, spår fremtidsforsker.
Amerikansk‐ejede Jeld‐Wen Europe – med europæisk hovedkvarter i Løgstør og med produktionsenheder i Løgstør, Herning og Sdr. Felding – fejrer i disse tider sit 50 års jubilæum.

Markeringen foregår dog ikke på traditionel vis, for i hver afdeling har virksomheden valgt at donere 50 arbejdstimer til passende formål i nærområdet.

Det er medarbejderne selv, der leverer arbejdskraften, og i Europa drejer det sig om i alt 28 byer i 12 lande.

Vil styrke den lokale forankring
Jeld-Wens medarbejdere har selv været med til at indstille lokale formål, der kan få gavn af en hjælpende hånd. Det er blandt andet børnehaver, plejehjem og idrætsforeninger, der nyder godt af jubilæumsinitiativet.

At man på den måde investerer tid og penge i lokalsamfundet, er ifølge koncernens danske direktør et udtryk for et seriøst ønske om at give noget tilbage til det lokalsamfund, der huser virksomheden:

‐ For os er der ikke noget underligt i, at vi gerne vil bidrage til de lokalsamfund, der danner rammerne om virksomhedens dagligdag og vores medarbejderes liv. Men det er da rigtigt, at det er en ny tanke, og at erhvervslivet nok er begyndt at gøre tingene på en anden måde. For os handler det slet og ret om at styrke virksomhedens lokale forankring, forklarer Jeld-Wens skandinaviske CEO, Torben Porsholt.

Diskretion er blevet en megatrend
I Løgstør er det en børnehave og et plejehjem, der får glæde af initiativet. Derudover afholdes et åbent‐hus‐arrangement, hvor borgerne i nærområdet har mulighed for at besøge virksomheden og opleve fabrikken på nærmere hold.

Fremtidsforsker Anne‐Marie Dahl mener, at vi i stigende grad vil se den slags initiativer:

‐ En af tidens megatrends, der er blevet højaktuel efter finanskrisen, går på, at diskretion er nøgleordet, når det kommer til at bruge penge – og at få medarbejderne til at engagere sig i lokale formål for en dag eller to kan vække positiv opsigt, selvom det også koster lidt, siger Anne‐Marie Dahl fra konsulent‐ og rådgivningsvirksomheden Futuria.

Hun spår, at vi fremover i endnu højere grad vil opleve mere bæredygtige investeringer – fx som her i virksomhedens relationer til lokalområdet.

- Det hænger også sammen med den trend, man kalder ”glokalisering” – ønsket om at danne modvægt til det globaliserede samfund ved en stærk lokal forankring, slutter Anne-Marie Dahl.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094