Det er dels det massive dyk i forbruget, og dels de faldende kurser på norsk og svensk valuta, der er årsag til underskuddet.
Det fortæller Bolia’s direktør, Lars Lyse Hansen, til Jyllands-Posten. Direktøren påpeger dog også, at det er lykkedes at vinde markedsandele i årets løb:
- Det har været et stormfuldt år kraftigt påvirket af de dårlige konjunkturer. Det er dog positivt, at omsætningen kun er faldet med 4 %, mens møbelmarkedet generelt har haft en tilbagegang på op mod 25 %. Vi har altså vundet markedsandele i en vanskelig periode, siger han til avisen.
Bolia har i 2009 åbnet tre nye butikker, og ifølge Lars Lyne Hansen medfører hver butik etableringsomkostninger for 3 mio. kroner.
- Men de penge får vi ind i de efterfølgende år, siger han og tilføjer, at valutaudsving ikke vil påvirke resultatet i 2009/10.
Desuden er der skabt nye møbelkollektioner, der ventes at stimulere salget, ligesom de gennemførte besparelser fra 2009 nu får fuld virkning.
