23948sdkhjf

Kultstatus skal presse priserne i vejret

Chefen for auktionshus i New York erkender, at man i Danmark har møbelkunst i særklasse, men priserne på danske møbelværker når aldrig op i samme prisklasse som udenlandske designere. Det kunne ske, hvis der skabes kultstatus omkring vores design-ikoner.
Udenlandske designeres møbler sælges til svimlende priser på auktion – et bord af italienske Mollinos er solgt for 3,8 mio. dollars, en stol af franske Jean Prouvé og Charlotte Perriand sælges typisk for lidt over en million kr. Så langt når de danske møbelklassikere sjældent op – og det er der en grund til.

James Zemaitis fra Sothebys afdeling for Design i New York er vild med de danske klassikere og den danske snedkertradition. Han har en forklaring på, hvorfor de smukke danske klassikere ikke når de udenlandske møbler til sokkeholderne, hvad angår priser.

- Dansk Møbelkunst er det eneste danske designgalleri, der har forstået at sælge design, som var det kunstværker. Som om de solgte en skulptur. Jeg møder dem til messer i Miami, Basel og New York, de laver udstillinger og bygger deres navne op. På den måde bygger de også markedet op, så møblerne sælger langsomt, men sikkert. De andre designforhandlere i Danmark virker mere optaget af at få møblerne solgt hurtigst muligt, siger James Zemaitis til dagbladet Børsen.

Han påpeger, at de franske designgallerier i høj grad har været gode til at arbejde sammen og på den måde presse priserne for de franske designmøbler.

Philippe Garner fra auktionshuset Christie’s i London påpeger, at det er essentielt for et møbel, at der opbygges kultstatus omkring designeren og møblet. Også her har franskmændene været dygtige til at fremelske kultstatus omkring visse møbler og designere. Philippe Garner tilskriver danskernes diskrethed og manglende selvoptagethed som årsag til, at danskerne ikke har nået kultstatus.

Kilde: Dagbladet Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078