23948sdkhjf

20 års støvlag fjernet fra familieskænken

45-årige Thomas Bernhard Pedersen har genstartet sin families traditionelle møbelfirma fra 1902. Stockholm-messen er det første møde med verden.
For godt 20 år siden trak et gammelt familiefirma fra 1902 stikket, da Bernh. Pedersen & Søn frasolgte sin fabrik til en tidligere lærling. Siden har selskabet nærmest ligget i frø.

20 år senere stod en ny generation klar til at tage arven op. Thomas Bernhard Pedersen er 45 år gammel og har brugt det meste af voksenlivet i it-branchen. Sidste år fik han en ubændig trang til at genoptage familiens produktion af højkvalitetsskænke i massivt træ som eg og valnød og med hylder af stærkt finér. Og på Stockholm er han nu på sin første messe. Som barn var han med på masser af møbelmesser.

- Jeg har fundet ud af, at det er anderledes, end dengang, hvor man solgte en masse, før man tog hjem og gjorde millionbeløbet op. I dag handler man stort set ikke. Man hyggesnakker og rører ved møblerne og skaber kontakter. Og så foregår handlerne, når man er hjemme igen, fortæller han.

Og fortæller, at en meget spændt mor ringede for at høre, hvad dagens salg lød på. Han måtte skuffe hende lidt.

Som nyopstartet i 2015 er han både startet fra bunden og på skuldrene af familieværket. Det er familiens gamle fabrik, som udfører skænkene, og flere af medarbejderne er endda fra gamle dage og har lavet skænkene før. Han har også kigget i familiens gamle kataloger, og han har spurgt om, hvilke skænke, som solgte bedst.

Nogle af de gamle skænke har fået fine auktionspriser. En indikator for, at der et marked igen, efter at det nedsmeltede for 20 år siden, hvor Bernh. Pedersen & Søns forhandlere gik ned på stribe.

Den første butiksaftale har han opnået før messen. I dag er hans skænk udstillet i Illums Bolighus, som har taget møbler i kommission. Det er han stolt af at have opnået.

- Det er fedt for mig og en god måde at åbne døre på. Så nu satser jeg på at få noget mere salg igennem her på messen.

Først og fremmest er det eksport, han sigter mod.

- Især til USA, Tyskland og Japan. De traditionelle lande, som alle gerne vil ind i, siger Thomas Bernhard Pedersen.

Artiklen er en del af temaet Sthlm FF16.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08