23948sdkhjf

Ikea strammer kravene til sine leverandører

Ikea har pligt til at bruge sin størrelse og position til at gå forrest i klimakampen, mener Ikeas topchef Anders Dahlvig. Derfor skruer møbelgiganten nu tommelskruerne på over for koncernens leverandører.
Hvis Ikeas 1300 leverandører fortsat ønsker at producere møbler, tekstiler og køkkenudstyr til møbelkoncernen, så skal de skærpe deres klimaprofil.

Ikea har nemlig strammet kravene til deres leverandører. Som én af de største har virksomheden pligt til at gå forrest i klimakampen. Det mener Ikeas topchef Anders Dahlvig.

Ikea er gået i gang med et analysearbejde af sine leverandørers klimaprofil. Efterfølgende vil analysen blive fulgt op af en række miljøkrav.

- Det næste store skridt for os vil være at kortlægge leverandørkæden. Det vil være en af de væsentligste prioriteringer i vores samlede miljø- og klimaindsats, og jeg er overbevist om, at vi kan opnå meget store besparelser, siger Ikeas adm. direktør Anders Dahlvig.

Han vil dog ikke give et konkret bud på de besparelser, der kan opnås, men understreger, at det især er inden for tekstil- og stålproduktion, der kan hentes de helt store energibesparelser. Anders Dahlvig erkender dog, at der samtidig med analysearbejdet og implementeringen af klimakravene også vil ligge et stort kommunikations- og uddannelsesarbejde i projektet, da mange af koncernens leverandører befinder sig i udviklingslandene, hvor man ikke har den samme viden om klimaet, som man har i vesten.

Ikeas klimastrategi
- Forbedring af koncernens energieffektivitet med 25% i varehusene og distributionscentralerne i forhold til 2005.
- Effektiv transport af produkter.
- Effektiv transport af mennesker.
- Reduktion af koncernens CO2-udledning.




Kilde: Dagbladet Børsen

Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094