23948sdkhjf

Ikea, det grå guld & seniorpolitik

Den svenske møbelgigant Ikea har indledt et samarbejde med Ældresagen for at tiltrække flere ældre til koncernen, og rundt om i de mange varehuse vrimler det med gråhårede medarbejdere. Alligevel er en egentligt seniorpolitik bemærkelsesværdigt fraværende.
På Ikeas danske hovedkontor og rundt om de mange varehuse vrimler det med gråhårede medarbejdere. Det skyldes, at møbelgiganten satser på det grå guld. Koncernen har endda indledt et samarbejde med Ældresagen i håbet om at tiltrække endnu flere seniorer. Det skriver dagbladet Børsen.

På trods af dette har koncernen ikke en decideret seniorpolitik.

- Vi har en personale-politik, der blandt andet går ud på at fastholde seniorer, men vi har ingen egentlig seniorpolitik,
og hvad skulle vi dog også med den? Så skulle vi vel også have en særlig politik for enlige mødre og en for
unge mænd uden børn osv. Det bliver hurtigt for meget af det gode, siger HR-chef i Ikea, Lene Groth, der også
er medlem af beskæftigelsesministerens Seniortænketank.

Opfattelsen hos Ikea er, at specifikke personalepolitikker til specifikke personalegrupper er en forældet tankegang. Derimod gælder det om at tage højde for den enkelte medarbejders behov uanset alder, køn og overbevisning.

Lene Groth mener ikke, at danske virksomheder udnytter det potentiale, der ligger i det grå guld godt nok, og opfordrer til, at man som virksomhed ser de muligheder, der ligger i seniorer, i stedet for begrænsninger.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11