23948sdkhjf

Nyt dansk reolfirma vil gå sin egen vej

Fra hobbyprojekt til high end-reoler: Stig Nør og virksomheden Wallume har netop åbnet nyt showroom og er nu klar til at indtage eksportmarkederne.
Det startede egentlig ved lidt af en tilfældighed. Stig Nør havde brug for en ny reol til stuen i hjemmet på Helnæs i det sydfynske, men ingen af de eksisterende løsninger på markedet passede til formålet. Derfor byggede han den selv, og reaktionerne fra omgivelserne var så positive, at Stig Nør i 2013 besluttede at sætte sin reol i produktion. Wallume var født.

- Det er klart, at folk ser lidt tvivlende på det i starten. Mange undrede sig over, at jeg turde lancere noget nyt i et faldende marked, men nu kommer alle og siger, at det er utroligt godt gået. Vi har fået så mange positive tilbagemeldinger fra dem, der har investeret i reolen, og det er enormt rygstød, siger han til Wood Supply.

Skabt med hjertet – ikke med forretningsbrillerne
Stig Nør er uddannet elektronikingeniør og har sit eget målefirma i Fredericia. Wallume er derfor mest af alt et hobbyprojekt, opstået gennem en passion for arkitektur og design. Han betegner selv sin virksomhed som et ” con amore-projekt ”, der er skabt med hjertet. Det er også forklaringen på, at virksomheden har valgt at etablere showroom i en ombygget stenlade på Helnæs – langt fra storbyen og de high end-brands, som Wallume gerne vil måle sig med.

- Vi vil gå vores egen vej. Wallume er skabt med hjertet – ikke med forretningsbrillerne. Det er en unik reol, som fortjener unikke omgivelser, og det har den fået hernede, hvor vi også indretter kontor for vores salgsafdeling, fortæller Stig Nør.

Det nye showroom åbnede den 23. maj ved et velbesøgt arrangement og skal fremadrettet primært anvendes til præsentationer for indretningsarkitekter og andre professionelle. Det er ikke tilfældigt. Wallume henter i dag omkring 70 pct. af sin omsætning fra projektmarkedet, der har vist sig som en kortere vej til succes end privatmarkedet, hvor mange forhandlere foretrækker det sikre frem for en lille virksomhed og et ukendt produkt, der skal arbejdes med.

Skal have et brand for at lykkes
Efter lanceringen på Stockholm-messen i februar 2013 er konceptet løbende blevet udviklet. Nye anvendelsesmuligheder, nye former og tilbehør, nye farver og materialer er løbende kommet til. Og udviklingen fortsætter. Lige nu ligger hovedfokus dog på at brande Wallume-navnet ved til stadighed at optræde i de rette sammenhænge.

- Vi forsøger at være dér, hvor de rigtige mennesker er. Vi forsøger at finde de rigtige samarbejdspartnere, der arbejder med produktet på den rigtige måde. Vores reol er et high end-produkt, og noget, der er dyrt, skal have et brand for at lykkes, fortæller Stig Nør og fremhæver forhandleraftaler med Illums Bolighus og Lerche Design i Odense som eksempler, der understøtter denne brandstrategi.

Wallume deltager også i Danishdesigndays, der er et tænkt som et alternativ til de store møbelmesser. I løbet af tre dage i uge 37 åbner Eilersen, Cane-line, Le Klint, Fredericia Furniture og Wallume dørene til et kig ind bag facaden. Eventen afholdes i år for fjerde gang.

Overskud om tre år
For Stig Nør er målet at opbygge en virksomhed, der kan stå på egne ben inden for en relativt overskuelig fremtid med ham selv i en lidt tilbagetrukket rolle som bestyrelsesformand.

- Det skal være en sund og fornuftig forretning inden for en treårig periode. Det måtte gerne gå hurtigere, men man skal også være realistisk, for tingene tager tid siger han og peger på, at virksomheden i sit nuværende setup blot beskæftiger to fuldtids medarbejdere. Den ene står for alt vedrørende produktion, underleverandører (som udelukkende er danske) og montage, mens den anden tager sig af internationalt salg. Hertil kommer en salgs- og marketingmedarbejder, som deles med sofavirksomheden Versus.

Indtil videre har Wallume primært været aktive på det danske marked, men virksomheden har lige bevæget sig ind på det norske og snart følger flere nærmarkeder.

- Du bliver nødt til at have styr på hele flowet herhjemme først. Det har vi efterhånden fået, og nu er vi klar til step to. Men vi farer ikke ud i hele verden på én gang. Vores fokus er de nære markeder; Skandinavien, Tyskland og Benelux-landene, fortæller Stig Nør.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085