23948sdkhjf

Bæredygtigt træ skal markedsføres

Miljøcertificeringer er en USP på lige fod med andre salgsargumenter, mener Jeld-Wen og PEFC Danmark, som vil slå et slag for bæredygtigheden under næste uges Byggeri ’14 i Fredericia.
Jeld-Wen er på baggrund af sin miljøstrategi nomineret til Byggeriets Miljøpris, som uddeles på Byggeri ’14 i næste uge.

Dørproducenten har de seneste år arbejdet med en streng miljøstrategi, hvor bæredygtighed gennem certificeringer er et af de bærende elementer. På Byggeri ’14 udstiller Jeld-Wen en lang række af sine PEFC- og FSC-certificerede døre.

Hele indsatsen værd
Tenna Knak, som er Jeld-Wens chef for Product Management i Skandinavien, har været med i hele forløbet omkring certificering og det arbejde, der ligger i implementeringen i organisationen og ikke mindst hos dørproducentens mange leverandører.

- Vores miljøstrategi bygger på bæredygtighed gennem hele værdikæden – fra skov til slutbruger. Det lyder fint og prisværdigt, men i praksis er det benhårdt arbejde. Det kræver en enorm indsats fra virksomheden at få alle produkter til at leve op til nogle af de strengeste miljøcertificeringer i branchen. Men som markedsleder i vores felt er det os magtpåliggende, at vi udviser ansvarlighed og troværdighed over for vores kunder både i teori og i praksis, og derfor er det hele indsatsen værd, forklarer Tenna Knak, der betegner Byggeri ’14 som et perfekt udstillingsvindue.

- Og vi vil, som i al anden markedsføring, helt klart benytte os af synlig dokumentation for bæredygtigheden i vores dørløsninger. Produktcertificeringer er et strategisk valg på flere niveauer, og de skal markedsføres på lige fod med andre tiltag. Vi er overbeviste om, at fremtiden er bæredygtig, og det har vi bestemt ikke tænkt os at lægge skjul på, siger hun.

Krav fra EU skaber fair konkurrence
Gennem den målrettede miljøstrategi er så godt som hele Jeld-Wens store produktsortiment certificeret, og målet er at nå de 100 procent inden for en overskuelig fremtid. Derfor har det også været relativt enkelt for virksomheden at indstille sig på EU’s tømmerforordning, der trådte i kraft sidste år med krav om, at alle virksomheder skal have et ”due diligence-system”, som giver information om oprindelse af træet og sikrer lovligheden. Samtidig blev der stillet krav om sporbarhed.

- De nye EU-krav har ikke været noget problem for os, da vi gennem vores arbejde med certificeringer allerede var nået rigtigt langt i forhold til kravene. Vi var stort set allerede klar, inden forordningen trådte i kraft, siger Tenna Knak og tilføjer:

- Rent faktisk hilser vi de nye EU-krav velkomne, ikke blot fordi det er det samfundsmæssige rigtige at gøre, men også fordi kravene giver en mere fair konkurrence i træbranchen.

Markedsføringstiltag i PEFC
I PEFC-Danmark er man klar over, at markedsføring over for slutbrugeren er vigtigt for PEFC-certificerede virksomheder. Bestyrelsesformand Niels Peter Dalsgård Jensen påpeger, at man i PEFC-Danmark har øget markedsføringsindsatsen.

- Det er utroligt vigtigt, at PEFC markedsføres og kommunikeres ud til alle relevante parter, herunder slutbrugeren. Derfor har vi nu valgt at fokusere på tiltag, som skal promovere certificerede virksomheder. Med vores nye målrettede aktiviteter skal PEFC-mærket blive mere kendt hos slutbrugeren, men samtidig er det også et mål at udvide skaren af certificerede virksomheder, så bæredygtigt træ bliver udbredt så meget som muligt, siger Niels Peter Dalsgård Jensen.

- Vi vil være massivt tilstede på Byggeri ’14, hvor vi skal oplyse byggebranchen om bæredygtigt træ. Her rammer vi de udførende i byggeriet, som er steppet før slutbrugeren, og dem skal vi også have gjort til ambassadører for brugen af bæredygtigt træ, fastslår PEFC-formanden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093